08 May 2010

Tankning

Nej jag visste inte att det fanns annat än biltankning innan jag fick krabaten. Men nu vet jag.

Tankning är en period på några dagar till en vecka då krabaten äter ofta. Dubbelt så ofta som vanligt. Det höjer nämligen mjölkproduktionen och när den har nått en nivå som passar en krabats mage så kan han äta med normala mellanrum igen.
Men, nu har det hållit på i en vecka och krabaten verkar ännu inte helt nöjd. Han gnäller när han ätit klart som om han hoppats på mera. Han vaknar mitt i natten och börjar tjöta på en gång för att han håller på att svälta ihjäl (ja från hans synvinkel alltså, inte min). Och så har han svårt att somna igen om inte magen är lagom full och då ligger han och babblar och sparkar av sig täcket så att han blir kall och inte kan somna på grund av det igen!

Och jag?
Jag är trött trött trött, konstant törstig och stressar för att passa in vardagliga sysslor mellan hans matturer.
Dessutom ska vi på nåt vis packa med oss de sista viktiga grejjerna för att kunna inleda en stugsäsong och åka ut till holmen i dag.
Hah! Det kan man ju drömma om, jag kan fast dricka 10 koppar kaffe (nåja det kan jag inte, men i teorin) och ändå skulle jag glömma minst tre viktiga saker som vi hursomhelst får hämta ut i ett senare skede.
Tack och lov vet A om att jag är trött som en påse och väntar sig inte nån större insats dagtid. Synd bara att han har noll koll på vilka de sista viktiga grejjerna är...

No comments: