30 April 2013

Vårsymptom

Jag hinner inte liksom med just nu märker jag.
Det känns som att jag väntat och väntat på startskottet - vårens ankomst, skolavslutning, körfest, sommarjobb, trädgårdspynj, att snön ska smälta på nya tomten - antagligen inget och allt på en gång, så länge nu. Och sett fram emot allt och förberett mig och nu, nu när det börjar hända saker, nu hänger jag inte alls med.
Datumen avlöser varandra i en hisnande takt och jag hänger hopplöst efter. Det känns som att jag har ork att köra för fullt en dag i veckan och då hinner jag mest bara reda upp efter allt som jag inte fått gjort under de andra dagarna då jag bara gått på halvfart, istället för att njuta av intressen och nöjen när jag har inspiration.
Kanske blir det en ond cirkel av att ägna pigga dagar till tråkiga sysslor och göromål. Kanske man borde göra dedär inspirerande sakerna då man har energi, så att man med de trevliga sakerna i minnet orkar göra allt det andra av bara farten sen då man känner att man är återupplivad. Fast samvetet gnager när de dagliga göromålen blir lidande, så är det kanske ett större svek mot sig själv att bryta mot sin egen tidtabell och hoppa över ett inplanerat nöje "för att det finns så mycket annat att göra" än att njuta emellan och ha lite dåligt samvete.
Kanske är det ändå helt normalt. Känner du likadant?

Eller så är det bara denhär eviga sjukhalsen och nästäppan som gör mig slö. Eller så är det de tidiga väckningarna av två kvittertrastar som märkt att det blivit ljust i sovrummet.

Nåja. Vi HAR ju fått saker gjorda. Vi har röjt och eldat ännu mera på tomten, man ser framstegen på ett helt annat sätt nu! Jag har redan skrivit nästa veckas skoluppgift redan nu för säkerhets skull. Igår var vi dessutom och tittade på ett modellhus och vi anar nog att det blir det huset för vår del, med vissa modifieringar. Fast jag är rädd att köket blir rätt litet hur vi än vrider och vänder på spis och kylskåp. Är ni nyfikna, så finns grundritningar här!

4 comments:

sarai said...

Ju längre jag lever, desto mer är jag övertygad om att man kan utmärkt ha enorma strykhögar och dammråttor och allmänt kaos utan att världen går under. Och tar man inte tid till det roliga, så.. tja.. inte kommer stickningen självmant och vill bli stickad!
Sätt en gräns för hur mycket du hushållsarbetar? När klockan är såochså, då tar hushållsdagen slut. Och om ngt är på hälft, tja, en dag imorgon oxo, ja?
Du har helt rätt i det du skriver, att om man gör ngt roligt och får livsglädje så går det trista sen bättre!
Glada vappen och sköt om er! =)

Höperöt said...

Jag tror inte heller att världen går under, men jag vill ju ha det städat nångång. En gång i veckan skulle ju soffan kunna vara fri från tvätt som ska vikas.
Och nån pedant har jag aldrig varit och kommer aldrig att bli. Men jag mår ju faktiskt också bättre när det är mindre kaos runt mig, det märker jag de få gånger det händer ;)

Egentligen borde jag ha en inplandead städstund och en inplanderad hobbystund varje kväll!
Kramar!

Kamomilla said...

Nästappa o halsont i evighet? Har ni torr luft?
Har lidit av nästäppa hela våren pga av vedeldning och fick hjälp av kortisonspray temporärt.

Höperöt said...

Kan vara, men vi har skurit ner på vedeldningen ordentligt de senaste veckorna, så man tycker ju att luften borde börja bli bättre här inne.
Men det börjar vara över en månad nu som jag gått omkring och haft mer eller mindre småsjuk hals hela tiden. Kan ju hända att det är nån snuva som hoppar runt mellan alla i hushållet i tur och ordning, men lite irriterande att inte vara i skick på våren...