22 March 2013

WTF TGIF?

En del av mig vill jubla över att det äntligen är fredag och solen skiner och jag har åstadkommit sju sidor uppsats denhär veckan, jag kunde fast få det klart ännu idag och hastigt susa iväg efter knattarna och köpa nåt gott som vi alla kan mumsa på i veckoslutet! Som förresten bjuder på påskmarknad här i småstan har jag hört! Bara trevliga saker!

En annan del av mig vill gräva ner sig i ett mörkt rum och svära, jag har spänningshuvudvärken från helvetet på besök och fast det är varmt och soligt ute sitter jag här inne och fryser med följden att jag spänner mig och huvudvärken ser inte ut att vilja fara nånstans. Svårt att koncentrera sig på skolarbetet också då jag nästan mår illa och måste ta sträcka på nacken-pauser hela tiden. Sambon fick hastigt inhopp på jobbet i tisdags, men det som vi först trodde skulle vara ett par dagar jobb visade sig bli åtta dagar istället. Före det var han hemma i drygt fyra dagar efter föregående åttadagas arbetspass. Inget illa om jobbet, men ovissheten i inhoppandet är påfrestande!

Äh, sådana tankar botar ingen huvudvärk.
Jag försöker pigga upp mig med gröna tankar istället. För ett par dar sen sådde vi frön här i huset.

Tomater och pumpa i sina bon, egentligen är det för tidigt för pumpan ännu, men sonen, som önskat sig pumpafrön, blev så ivrig så vi petade ner ett par samtidigt i alla fall!

 Temat för trädgårdslandet här hemma i år är ett fåtal standardsorter, sallader, rädisa, speanat, några potatisar och så testar vi två nykomlingar: tomat och pumpa. Tomaterna är röda och gula härdiga cocktailtomater som ska klara sig utan växthus, pumpan är en jättepumpa som enligt utsago ska vara lättodlad och ge bra resultat. Planerna för trädgårslandet på holmen ligger än så länge på is, jag förbereder mig för fritidsbrist i sommar...

En sak som jag jännär för i trädårdsväg är mina tre plasthinkar med en massa tulpanlökar i. Om en eller ett par veckor, när kvicksilvret inte envisas med att sjuka fullt så långt under minusstrecket varje natt, ska jag plocka upp dem ur källaren och se om det börjar sticka upp något. Jag hade ingen sortering på lökarna så färgerna kommer att blandas vilt när de börjar blomma sedan!

No comments: