21 March 2013

Alltid stör det någon

Jag har med en dos mild humor och en nypa oro följt med de diskussoner som förts både i blogosfären och i pressen gällande att ha barn i dagvård fast man själv är ledig.
Det finns helt klart ett litet men envist gäng mammor (korrigera mig om jag har fel, men jag har inte sett en enda pappa i debatten ännu) där ute som vill hävda sig genom att visa hur minimalt lite de anlitar dagvården och, tyvärr, genom att hacka ner på dem som inte gör det.
Sedan tror jag också, tyvärr, att det finns föräldrar som faktiskt satt i system att ta en ledig vecka ibland och föra barnen till dagis ändå.
Och sedan tror jag också att dessa två grupper är ytterligheter och att det stora medeltalet som vanligt är en brokig gråzon där allt från mysföräldern till latteföräldern huserar.

Vi är nånstans där i mitten. Jag studerar officiellt heltid, men av den heltiden är det tre distansstudiedagar varje vecka och mina barn är hos dagmamma 15 dagar i månaden, dessutom har jag sån tur att mina studietider är humana och jag hinner laga och äta både frukost och middag hemma med mina barn varje dag. Men, det här systemet medför att de veckor då jag har färre hemuppgifter så har jag istället en del "ledig" tid (de veckor jag har mycket hemuppgifter, som nu, blir det inte mycket tid över) och då för jag ändå mina barn till dagmamman på morgnarna utan stress och hämtar dem på eftermiddagarna i god tid. Systemet passar oss och för krabaten, som jag redan tidigare konstaterat att är en rutin-nisse, så är det jättebra att dagarna och veckorna går som de ska utan för mycket rubbningar. Och jag njuter, speciellt de veckor då sambon är på båt, av att få gjort lite saker utan herr skrik och panik yrandes runt mina fötter. Nu talar vi inte shoppa direkt, det har jag inte råd med, snarare städning, hemfixning, sopsortering, allt som ska rulla i vardagen och ja, ibland att vila ut och ibland att hinna ta en länk mitt på dagen i solen utan att anställa barnvakt. Och passar det inte för alla, så stör det ju alltid någon!

Och så fick jag just mina provsvar från sockerbelastningen igår. Alla värden normala, det firar vi med en chokobit eller hur? (Uj, jag äter rätt dåligt för tillfället, men pms är alltid pms, det går över om några dagar!)

No comments: