25 March 2013

Drottningsylt i nystan

Nyfikenheten tog överhanden.

I morse knäppte jag hastigt på spisen under kastrullen med en sex-sju dl vatten i, slängde i motsvarande mängd teskedar saft ur drottningsyltburken och ett par matskedar ättika. Sen dränkte jag hälften av den härva helvitt sju bröder garn jag nystade upp igår kväll. Lät soppan koka upp och bubbla några minuter. Sen drog jag hela härligheten av spisen och skrev vidare på min uppsats.
Sedan när dekokten svalnat, sköljde jag och hängde på tork och fortsatte skriva.

Och nu, nu är uppsatsen klar!
Och det är min syltfärgning också!

Ljust lila blev det, egentligen mera syren än drottningsylt. Har visst läst nånstans att de flesta naturfärgningar ger milda färger och det verkar stämma. Cirka tre meter i diameter är garnhärvan, så runda slängar 1,5 meter mellan färgområdena.   
Är lockad att göra virkade lilarandiga tossor/tofflor åt mig själv till sommaren och blir det nåt över kan det ju bli matchande handledsvärmare. Fast det får nog vänta. Jag hade ju lovat mig själv att sticka upp det tefärgade nystanet innan jag färgade nytt...
Fast jag har haft så attans svårt att hitta lämpligt mönster till det, vill ju göra nåt användbart och framför allt fint av det också!

2 comments:

RockMom said...

Underbar färg!

Höperöt said...

Den blev faktiskt lyckad jo :)