16 February 2013

Dom kunde ju bidra med blodtrycksmedicinen också

Ibland blir man arg så man kokar.
Ja det är staden och deras dagvårdsavgifter igen. På onsdag fick vi ett brev där det står att vi samtyckt till den högsta dagvårdsavgiften för våra barn. Stopp och belägg! Vi har missat det här två, TVÅ gånger förut, jag har lärt mig av misstagen (Faktum är att sedan krabaten började i dagvård har vi nog meddela fyra gånger). Jag kollade extra noga efter lappen där man ska göra sin inkomstutredning när vi lämnade in vårdöverenskommelsen, men den hade vi inte fått och inte nämnde vår handläggare ett ord om den heller när vi skrev under. Men nåja, det står att vi har 14 dagars protestmöjlighet. Vi hinner lämna in pappren igen. Faktum är ju att jag har ännu lägre inkomst i år så det är bara till fördel för oss.

Och så tusan kommer den första räkningen indimpande på fredag, två dagar senare. Vaddå överklagningstid? Senast gick det inte att bestrida räkningen heller utan vi fick snällt betala.
Skulle vara lungt annars, men när det rör sig om, gissningsvis, en avgift som är 450 europeiska dollar för hög, då blir man arg.

Jag ringde och morrade vänligt och bestämt i luren till två olika damer och fick förklaringen att de måste räkna om avgiften när vi nu har två barn i dagvård.
Javisst, men har de inte våra gamla inkomstberäkningar som vi lämnade in i somras då? Nä, de kan ju inte utgå från dem när jag knappast har moderskapspenning längre om mitt barn är i dagvård.
Då frågade jag varför de vid två tidigare tillfällen meddelat oss att det är på vårt ansvar att meddela när vi fått förändrade inkomstförhållanden, att de inte ändrar på något om vi själva inte meddelar om ändring. Jo Så var det!
Varför hade de då antagit att vår inkomst då ändrat? Och dessutom till det högre? Tjaa... Inget konkret svar på det, det är bara något de utgår ifrån för enkelhetens skull.
Meddelade bara helt kort att de kunde skaffa sig enhetliga bestämmelser.

Antingen ska ALLA meddela en gång varje år, för att uppdatera. Eller så ska man meddela när man har förändring, och inkomsten antas inte förändras däremellan (gör den det och man inte meddelat, har de rätt att utdela straffavgifter förstås). Men har du samma lön i fem år av dagvård så har man och behöver inte meddela mera.

Ja, att de vid två tillfällen smäckat på den högsta avgiften helt baserat på egna antaganden börjar störa nu.

No comments: