15 February 2013

Det finns fredagar och fredagar

Det finns förra fredagen, då sambon var hemma, handlade ingredienser på dagen och underhöll knattarna medan jag utförde pizzabak och salladshack på kvällen. Fredagar som känns avslappande och snudd på lyxgia. Senast då man häller upp ett glas rödvin, slänger fötterna på soffbordet och känner hur veckan flyter iväg bakom en.

Och så finns det idag. Då sambon kört iväg på möte med bilen, farmor som skulle hämta oss från dagmamma och jobb får magsjuka och det blir en massa logistik och besvär för att komma hem. Då någon (nämner inga namn) har ätit upp gårdagsresterna till lunch utan att handla mera. Då varma smörgås ur mikron och ett glas vatten får agera fredagsmiddag.
Men visst infinner sig lyxen ikväll också. Som när man avleder den hungriga filuren genom att dansa runt runt i köket tills han (och man själv) kiknar av skratt medan kvällsgröten puttrar. Som när det sakta tystnar i barnens sängar medan man kan göra en playlist med gammal favoritmusik på youtube. Lyxen finns, man måste bara sänka tröskeln lite.


Ja och dethär med fastan som tycks ha blivit populär igen. Det blir inköpsfasta för min del. Efter mycket funderande på sockerfasta och rödvinsfasta så fastnade jag till slut på de onödiga prylarna. Bara mat och bykmedel fram till påsk. Inga kläder, inga garner, inga prylar, inga skraplotter, inget smink, ingen hudkräm. Till och med shampoo har jag så det räcker. Jag har bara ett undantag - när de får detdär attans försenade naturvita garnet till garnbutiken hit så måste jag få köpa det. Ser det som ett försenat innan-fastan-köp istället.

No comments: