11 December 2011

Julkommersen

Igår gick vi på julmarknad i Pargas i spöregn jag och krabaten. Bokstavligen gick alltså, sambon var på jobb så han hade förtur till bil. Det värsta regnet gick hursomhelst över tills vi kom fram.
Men fast jag hörde både ett och annat om vädret så tyckte jag det var ganska uppfriskande med duggregn själv, inte så jättetrångt med folk och ingen risk att man skulle förfrysa tårna.
Hem kom vi med sillburkar, krabat-sockor och lite julgodis från Ninette. Det var synd att Kamomillas knäckebröd hann ta slut, men jag anade att vi kom lite sent med tanke på att nån i huset skulle sova klart först innan vi kunde bege oss.
Det jag saknade på denhär julmarknaden var en del hembakat, jag såg inte en enda skärilimpa, men de kan ju ha tagit slut de också. Det som jag såg alldeles för mycket av var randiga raggsockor och hemsydda stuffade prydnadsgrejjer i linnetyg.

När vi hade promenerat hem igen och jag varit på benen i nästan tre timmar kände jag mig extremt duktig som orkat så långt med både krabat och mage. Och kände ett extremt behov av att slänga fötterna på soffbordet. Krabaten kände ett stort behov av att stup i kvarten släppa upp sin Biaudet-ballong i taket, men nåja, lite vilat blev det i alla fall.

Idag har jag sandpappershals för fjärde dagen i rad och vet inte vad jag ska göra åt det. Känner mig inte det minsta sjuk i övrigt, men trots vitlökssmörgåsar och varm saft är halsen ett torrt lager-på-lager sandpapper. Nåja, kanske det går över innan det hinner bryta ut, jag satsar på den linjen!

No comments: