09 December 2011

En förklaring

Äntligen en läkare som kunde förklara ett och annat åt mig på TYKS! Eller så berodde det på att de inte var trekvart försenade idag och tog sig tid.

Den största risken med förhöjda sockervärden är att bebisens kroppsvikt ökar snabbare än vad en vanlig storleksbedömning från en ultraljudskoll avslöjar. Det de kollar extra på mig/filuren är alltså storleksuppskattning utgående från huvudomkrets, kroppsomkrets och lårbenslängd separat, för att sedan jämföra dem sinsemellan, då det finns risk att kroppsomkretsen rusar iväg i förhållande till de andra två måtten. Allt såg helt bra ut idag, men storleksbedömningen var ändå ett snäpp över medelkurvan, så på nästa sockerkoll gör de samtidigt en "synnytystapaarviointi" (underbart ord!) för att se om det blir igångsättning senast på beräknat datum eller rent ut av tidigare. Hur tidigt som helst säger jag, bara jag slipper snittas i onödan!

Sen tog jag den lånade bilen och yrde iväg på lite julklappsshopping igen. Det råkade bli två lika till krabaten (jag vet inte vad som får mig och syrran att tänka likadant fortsättningsvis i denna ålder), så nu får han ett "mitt första spel" av mig, bara för att det såg så sött ut (och användbart till många olika lekar). Kika här till exempel.

Nu ska jag njuta av snön som dalar utanför fönstret och framför allt av det att jag befinner mig på andra sidan rutan. Och försöka att inte tänka på att jag blev väckt av krabaten innan jag hunnit somna efter julfesten igår kväll. Gäsp!

4 comments:

Pia said...

På mig vill de följa upp av raka motsatsen, för att bebisen var aningen under medelkurvan och de vill kolla att h*n verkligen växer som den ska och inte blir för liten. Min läkare pratade om att om bebisen är för liten så borde jag gå över tiden, men hur sjutton fixar de det? Jag menar vill bebisen ut så vill den väl ut eller?

Höperöt said...

Ja-a, ett uppmuntrande "knip ihop" lär inte fungera i alla fall!

Och knappast börjar dom sätta in värkhämmande heller om man är förbi vecka 38.
Men om jag inte minns fel så är en av alla faktorer som sätter igång en förlossning uttänjningen av livmodermusklerna, så dom kanske räknar med att om magen är liten så startar det inte för tidigt ändå?

Haba said...

Har int läst alls så många av dina inlägg så vet inte när du har bf..men allt annat låter bekant :)

Höperöt said...

Hej på dig!

Jag är ännu "bara" i vecka 33+1 (tror jag, nu blev jag osäker, men nåt ditåt), så jag får helt klart vänta lite längre än du på att det ska bli bebis av!