07 November 2011

Ett sadistiskt drag

Den bästa stunden!
Sambo och krabat är ivägpackade på sina dagssysslor. Köket är någorlunda uppröjt, disk- och tvättmaskinerna snurrar och jag sitter med en kopp te och läser nyheter framför datorn en stund innan det är dags att ta tag i allt detdär som jag ville ta tag i redan förra veckan.
Det skulle kanske vara ännu mera lockande om inte min hjärna ännu skulle vara packad med snor som inte vill ut.
Men jag har satt en gräns åt mig själv, får jag vessan tvättad och golvet dammsuget och en tupplurså är jag nöjd med det. Det kommer en ny dag imorgon.

Å andra sidan har jag förståelse för att sambo och krabat hade bråttom härifrån i morse. Jag håller på att utveckla ett lätt sadisktiskt drag. Jag är nämligen på god väg att bli en lamp-Hitler (vi hade en disk och städ-Hitler i vår första studiebostad, enligt rullande schema, därav namnet).
Plötsligt hör jag mig själv bräka ut kommentarer i stil med "Måste du tända bastulampan också när du ska duscha?" och "I morse släckte jag både taklampan och skrivbordslampan i ditt arbetsrum efter att du farit hemifrån" och när vi åker iväg nångång på kväll en får inget annat än utelampan vid sidodörren vara på.
Å ena sidan känner jag mig löjlig som gnäller på mest energisparlampor då vi har en gammal tv och surrande frysbox, allt annat än energiklass A, å andra sidan tycker jag att det är så attans onödigt att ha fullt upplyst hus när vi ändå bara sitter i typ två rum åt gången.

No comments: