04 December 2009

Eeh, jo moroporo på dig också!

Det måste vara något med mitt Hei. Eller säger jag Moi i misstag? Eller så har det att göra med min snabbare effektivare takt på nåt vis, den skär sig lite här har jag märkt...

Men det är attans att jag som just flyttat till ett ställe som är svenskare än min födelsestad (där jag inte behövde ett knas finska) plötsligt får öva på mitt andra språk hela tiden!
I 8 fall av 10 har jag blivit betjänad på finska i butikskassan.
Den nya grannen kom och frågade vilken som var hennes postlåda - på finska. Såg sedan på postlåddan att hon heter Nyberg...
Och nu när jag var till läkaren i onsdags så kördes hela kollen på finska. Nåja, läkaren hade finskt namn så jag antog att hon inte kunde. Men nej, andra som träffat samma läkare säger att hon visst kan bra svenska! Jo jag vet att mitt kort, moderskapskortet från Helsingfors, är på finska, men mitt namn utstrålar väl inte såå Karelska vibbar direkt...
Alltså, inget problem i sig, men lite smålustigt. Och jo, i butikskassan byter jag till svenska!
Bara jag kommer ihåg det... *host*

Dessutom lovar jag att slänga in lite mera foton hit så fort min kamera behagar dyka upp igen!

På tal om moroporo... Jag kanske inte vill använda uttrycket så ofta, men jag skulle bra kunna tänka mig att resa dit ;)

No comments: