16 March 2014

Den utdöende hemträningen

Sen ungefär två veckor före flytten tog jag helt kallt träningspaus för att packa ihop och städa om kvällarna. Det är nu fem veckor sedan och det börjar märkas.

Inte för att jag låg i nån slags hårdträning innan, jag hade ett enkelt träningsprogram, som jag gick igenom närmast slentrianmässigt sådär ett par gånger i veckan och så lagade jag mig ut på en eller två entimmespromenader i veckan. Inte mycket, men så jag kände att jag hölls i skick.

Nu börjar det alltså urarta, jag känner hur ryggen sjunker ihop och hållningen framför datorn på jobbet blir sämre för varje dag. Så mycket flås hade jag väl inte att tala om innan heller, men bättre har det inte blivit.

Eftersom vi bor där vi bor och gubben jobbar borta de dagar han jobbar och åker iväg på kort varsel, så är inbokade gymtider inget toppenalternativ. Så jag får nog hålla mig till min hemmaträning, men hur jag ska hitta motivation och utrymme (framför datorn har vi en dryg rumpbredd mellan säng och bokhylla) är en annan femma. Jag börjar snart överväga att samtala med nåt proffs som skulle kunna ge tips på variation och anpassade övningar för någon som har ett väldigt stillasittande jobb framför skärm. Men hur dyrt är sånt på en skala?

Eller så får jag börja rita streckgubbar åt mig själv utgående från övningarna jag hittat på youtube så jag kan göra dem i vardagsrummet istället. Där är utrymmet bättre i alla fall, kanske rent ut av tre rumpor brett!

No comments: