06 March 2014

Barnböcker

Jag vet inte om jag nånsin nämnt det, men det läses en massa i det här hushållet. Minst en bok om dagen som gonattsaga. Kanske två. Ibland en före-dagssömnen-saga också. Nån gång blir det däremellan.

Och jag älskar dem. Barnsagorna. Allt från de glada bilderböckerna till de första av Tove Janssons "riktiga" muminböcker som storebror lite sådär försiktigt börjat lyssna på fast bilderna är få.

Men en av mina favoriter är nog Lena Anderssons Lilla Kotten.
Bilderna är fina och där är bra rim (rim ska det vara om man frågar storebror just nu! Han rimmar på allt...)
Det är ett citat från boken Lilla Kotten har en hemlighet som fastnat i mitt huvud och som jag börjat tänka för mig själv nästan varje kväll när jag släcker lampan till knattarnas rum.

"Här sitter jag bland vännerna, av vänner blir man rik
och varm i hjärteroten och vacker som musik.
Så ska vi dansa, du och jag, min lilla igelkott,
välkommen hit till världen, jag önskar dig allt gott"

Om du vet en bok som vi inte får missa får du gärna tipsa, med rim eller utan, om vad som vi borde sätta tänderna i!

2 comments:

Anonymous said...

Rimmande barnsagor är underbara, och så roliga att läsa! Mina tips på rimmande sagor är Businnan, Prinsessan Bulleribång, Rut och Knut-böckerna och Godnatt godnatt byggarbetsplats (som dessutom har jättefina bilder.) Vår tvååring gillar speciellt just Godnatt godnatt byggarbetsplats, men den går nog hem hos storasyster också!

Höperöt said...

Rut och Knut kan vi utantill :)
Men Businnan och Bulleribång har vi inte läst, skulle bara gälla att komma sig till biblioteket en dag också så vi hinner göra lite nya bekantskaper!