10 October 2013

Pölar!

Den här månaden, eller snarare hösten, kommer att bli ihågkommen på många sätt anar jag.
Både bra och dåliga sätt!

Den kommer att bli ihågkommen som den dyra hösten. Det här sitter jag nämligen och knackar på en ny dator. En bordsdator, då både min och fästmannens inte  är att lita på längre. Och imorgon ska jag och hämta mitt livs allra första egna bil (nåja, typ) från butiken. Dyra var det.

Det kommer också att vara hösten då jag drabbades av mörkret som aldrig förr. Jag brukar inte påstå att jag påverkas väldigt negativt av höstmörkret. Tvärtom, jag som har svårt att sova somrarna igenom då det är ljust redan klockan tre på morgonen tycker att mörkret medför vila. Men i år har nog de tidiga morgnar och sena eftermiddagar som pendlingsjobbet medfört i kombination med mörkret då, faktiskt fått mig nedstämd.

Det kommer att vara stressens månad. Av tidigare nämnda orsak. På grund av studierna. På grund av sambon som egentligen inte skulle jobba så mycket nu, men istället plötsligt är på åtta dagars kommendering ombord. På grund av extrauppgifter som jag tagit på mig. På grund av husförsäljning och husköp. På grund av bröllopsfunderingar. Det tar länge innan ron infinner sig på kvällarna.

Men på det stora är jag ändå nöjd med livet just nu, så länge jag hinner varva ner emellan. Vilket jag gör just nu genom att googla på DIY bröllopsgrejjer (planera pyssel är förvånansvärt rogivande för att vara så kreativt).
Genom att läsa deckare på kvällarna tills näsan tippar i boken (tar inte mer än kvart efter att jag lagt mig).
Genom att vila aktivt. Inte bara löllötera runt här hemma, utan genom att lägga mig bekvämt en stund och koncentrera mig på att andas lugnt och tömma hjärnan (går förvånansvärt bra på färjan på morgonen/eftermiddagen bara man stänger bilradion).

Och vad är det med pölar? Jag har helt klart glömt, men knattarnas fascination är underbar att beskåda (dock inte att torka upp efter).

No comments: