07 March 2013

Ett test

Jag skulle kunna skriva en uppsats om hur billigt jag hade sålt trotsbarnet vid frukosten idag, men efter en 45-minuters session runt frukostbordet och ett samtal till dagmamman om att "vi blir lite sena" så var han bara solsken sen igen när vi skulle hoppa in i bilen. Och jag bara "vah, är det samma barn som för 20 mintuer sedan, mitt barn?"

Men istället ska jag berätta om ett litet test jag gjorde härom kvällen:

Upplägget. Novita Pikkusisko - naturvitt, hårt snurrad härva. Mitt favoritte. Stor kastrull med vatten. Ättika (som inte rymdes med på bilden).

När bubblorna började dyka upp bryggde jag te, gissa om jag blev sugen. Suget försvann rätt fort sen när teet var klart och jag hällde i några matskedar ättika, uj.

Så var det dags för härvan att ta sig ett dopp. Den sjöd under lock i 10 minuter innan jag drog av kastrullen från värmen och väntade och väntade och väntade på att det skulle svalna av sig själv. När det började kännas lagom ljummet sköljde jag härvan i svalt vatten med lite tvål i och...

...fick äntligen snurra ut den! Ko? Tydligen hade jag snurrat lite väl hårt för jag kanske hade tänkt mig mera brunt än vitt, men ko är fint. Så hängdes den på tork över natten.

Hopsnurrad i dag i morgonljuset skulle jag inte säga ko, snarare moccalatte. Den kan bli till sockor, men den skulle också kunna bli en skir liten skir scarf som ljus och skugga mellan trädgrenarna, vad tycker ni?


Jag tyckte om den varmbruna färgen från teet, nästa gång gör jag starkare te och snurrar inte härvan fullt så hårt så får jag kanske bättre färg. Nån som vet förresten, går det att färga garn med blåbärs- eller lingonsaft månne? Och om ingen vet, jag är frivillig att testa!

4 comments:

Anonymous said...

Ser bra ut! Blåbär borde gå bra, försök få bort en blåbärsfläck! Dessutom har jag för mej att blåbär använts kommersiellt!
Maj

Höperöt said...

Det var just det jag tänkte när jag tvättade filurens ljusa pyjamas :)
(Pyjamas med drottningsylt på sig alltså...)

Anonymous said...

Se är ju frågan om den köpta sylten (om den var köpt?) innehåller amerikanska blåbär eller inhemska. De amerikanska färgar tydligen inte av sej på samma sätt som våra!
Maj

Höperöt said...

Blåbär från holmen och hallon från svärisarnas, finns mera i frysen om jag vill ha testa :)