16 October 2012

En morgon

Tidig väckning då sambon ska på jobb, men inga problem, filuren har väckt mig med hand-i-ansiktet-metoden redan fem minuter tidigare Trots det försöker jag få honom att somna om så jag ska få vila lite till, men så vaknar krabaten och dit blåste lugnet iväg jag fräser åt krabaten helt i onödan och ångrar mig direkt, jag är bara trött, inget som ska gå ut över honom. Vi äter frukost. Jag skyndar på krabaten vid tandborstningen så han ska hinna med sin pappa i bilen till dagmamman, så inte jag behöver gå ut på en extra morgonpromenad i blåsten.

Så startar jag en tvättmaskin. Och en diskmaskin. Torkar upp efter frukosten. Sopar golvet rent från smulor medan filuren jagar sopborsten.
Slänger mig ner i fåtöljen framför datorn och pustar, funderar på hur många gånger jag blev väckt inatt, eller hur många timmar jag sovit, har tappat räkningen helt. Filuren kommer krypande mot mig och ynkar lite, jo jag vet att det börjar bli dags för en liten förmiddagslur.
Jag lyfter upp honom i famnen. Vi gosar, han petar på mitt hår, drar lite i mitt halsband, ställer sig upp i min famn och lutar sin panna mot min och håller i sig i min kind, inte så att det gör ont, utan bara för att känna att mamam är nära. När jag lägger ner honom på min arm och håller om honom sluter han nästan ögonen, så jag bär iväg honom till sängen och pajar honom till sömns.

Nu borde jag egentligen bita tag i studierna direkt, jag har en stor inlämningsuppgift som ska vara inne på söndag. Men istället sitter jag här och försöker få kontakt med min hjärna. Hallåå? Nej, den vill inte studera, den vill drömma om ett varmt madrasserat tyst rum där jag kan sova sova sova. Schemat för resten av dagen, resten av veckan, är fullt, men med lite tur ska jag hinna lägga mig ner en 20 minuter ens och vila idag. Eller, jag måste göra det, jag ska orka själv med båda barnen nästa natt. Så nu är det bara att prioritera - idag ska jag hinna med: studera, baka inför kalaset på lördag och vila. Inget annat. Eller, allt annat är bara bonus, men inget jag ska tänka på nu.
Sådär, en godisbit och så sätter jag igång.

No comments: