16 May 2012

Potatis, ris och lämpliga sånger

Så fick vi klartecken från rådgivningen, den lilla klömpen, som gått från att sova sex-nio timmar i streck efter kvällsbiten, till att äta tre-fyra gånger per natt, får börja smaka på lite riktig mat redan nu. Hans tillväxt hade dessutom minskat aaningen så dom var helt med på noterna. Den trötta modern är förstås helt för ett sånt arrangemang bara det ger lite lugnare nätter.
Potatis och ris till att börja med, fungerar det inte med den lilla magen får vi ta en veckas paus eller ge ersättning. Om det fungerar är det bara att köra på. Sen när han är van vid basråvarorna får vi köra på med andra grönsaker och lite fruktpuréer, spannmålen kunde vi bra lämna tills han är fem månader.

Dopet närmar sig också med stormsteg, dopkoftan är färdig, men dopmössan är på hälft. Hinner jag, så blir det doptossor också.
Garnet är Novitas luxus alpaca

Men det som är svårast, passliga sånger. Vi har ett kyrkligt dop ja, men vill inte ha alltför sakrala sånger. (Med risk för att saken ifrågasätts, men det är så vi vill ha det.) Dessutom så känns "trygga räkan" och "gud som haver barnen kär", rätt uttjatade. Det behöver inte ens vara en traditionell dopsång, bara den passar in. Svårt.

6 comments:

Anonymous said...

Den blomstertid nuu kooåmmer! är ju helt rätt för årstiden och inte så värst sakral, dessutom kan alla den utantill :)

tycker Mo

Anonymous said...

Alternativt Det gotfulla folket eller när Lillan kom till jorden (med lite modifiering?)

tycker Mo efter en snabb googling

sarai said...

Psalm nr 455 skulle säkert passa på ett dop, valda verser. 403, Högt i stjärnehimlen är också fin. Fråga kantorn, de brukar ha fina förslag! =)

Höperöt said...

Mo - Jag funderade på En vänlig grönskas rika dräkt istället, eftersom jag tycker den är finare än den blomstertid :)
Har säkert surfat på samma ställe som jag för jag fick samma tips, men tjaaa... Däremot hittade jag en okänd Evert Taube i en av våra sångböcker, I dina drömmar, som jag försökt tuta igenom, men nåja, vad gör man med en fin visa om ingen kan den...

sarai - Heh, det första jag gjorde var att leta efter psalmboken, utan resultat. Kom fram till att senast jag använt den nog var vid förra dopet och att det är två flyttar sedan dess. Finns säkert fina psalmer också bara jag skulle hitta dendär boken nu....

Pia said...

Sova 6-9 h i sträck?! Jag har inte gjort det sedan förlossningen. Här ska vi börja med smakprover om ett par veckor när hon blir 4 månader gammal.

Höperöt said...

Jo, det såg riktigt bra ut där ett tag! Långa nätter och en aning rutiner på dagarna, men så för ett par veckor sen blev det matdags allt oftare och nu äts det 10-12 gånger i dygnet igen och sovs halvtimmessnuttar dagtid. Så rådgivningen tyckte det var helt ok att tjuvstarta smakbitarna. Han KAN ju sova, men något är jobbigt, troligtvis för lite mat.

Och nej, så länge har jag nog inte sovit i sträck heller, vi har ju storebror som kommer joggande till vårt rum varje natt ännu till :)