07 February 2012

Åpp och ner, ner och åpp

Krabaten har äntligen fått gå och sova efter en dag då han placerade eftermiddagsvilan på förmiddagen, han var blinkig i ögonen redan klockan fyra stackarn. Inte att undra på det då han tillbringade största delen av natten i samma sovrum som mig och filuren och sov oroligt iom blöjbyten och sånt och vaknade lite över sex då filuren började påpeka att det var dags för morgonmål.

Filuren har varit på vägning och vägde nu igen mindre än i fredags! Men det var troligtvis fråga om ett vågfel eftersom han knappast gått upp 160 g på ett dygn ändå, så med detta i bakfickan blir det ny vägning nästa måndag. Till saken hör att han också producerar massvis med bajsblöjor, små mängder men ofta, har bytt säkert 10 gånger idag (krabatens icke inkluderade, med dem blir det ännu fler), men fick tipset att inte ta stress över dem, har han just somnat behöver jag inte väcka honom för att byta utan låta det vara en par timmar och dessutom är det bättre att det fungerar än att det inte fungerar alls.

Själv är jag också rätt slut efter att ha tillbringat en natt mellan två unga män, men jag har ännu eld i spisen och borde äta nåt till ikväll och städa undan middagstallrikarna som ännu står framme i köket. Och så tror jag det är bäst att inte gå och sova FÖR tidigt, nån av oss måste ju hålla dyngsrytmen!

Sammanfattningsvis: Det går, men jag känner mig som en tröttatre och grinigare mamma än vad jag borde vara.

4 comments:

Kamomilla said...

Åh vad jobbigt! Jag tycker verkligen att det känns fel att du ska vara ensam just nu, med två så små... :(

sarai said...

Jag vet nu inte varför ni skulle Behöva hålla nån dygnsrytm just nu. Den kommer nog tillbaka sen när den behövs och solen skiner lite mera. Sova och äta och vila och skratta, det är vad ni behöver! *skickar styrka och glädje*

Höperöt said...

Tja, det går bättre än väntat faktiskt. Inte enligt nån normal tidtabell (äldre sonen skulle ju kunna undvika att vända på sitt dygn helst), men man får lite passa på när den lille sover så klarar jag nog hushållet nästan som vanligt i alla fall.

Och det bästa är ju att jag kan ringa deras farmor när som helst. Jag behöver ju inte utnyttja det, men redan att veta att jag KAN ringa och skeppa över äldre sonen dit en natt eller två om/när orken tryter helt är en stor hjälp i sig!

Höperöt said...

Lotta - Mjo, egentligen behöver vi inte följa nån tidtabell, men jag sover bättre om jag bara har den yngre att passa på natten. Jämfört med att ha en vridande sparkande storebror i sängen då jag ammar alltså. Skulle vara skönt om den äldre höll sina normala sovtider, så vet jag var jag har honom liksom. Dessutom ska han i dagvård några dagar nästa vecka och då har jag honom gärna på tidtabell så jag får min egentid med den lille på dagen.

Fast sol och skratt tackar jag inte nej till! :)