29 January 2012

Scex - en helt egen uppfinning!

Jag skulle gärna publicera en bild på cookiesarna vi bakade igår, men på grund av snålande med socker (jag) och så ivrigt ösande av mjöl att mamma tappade räkningen (krabaten) blev det mera småsöta scones än cookies av det hela. Om nån vill så är här receptet som det borde vara:

Honungs- och havre cookies

200 g margarin
1 dl socker
1 dl honung
½ tsk salt
Margarinet smältes, tages av värmen (el. ur mikron) och socker och honung blandas i.
2 dl havregryn
Blandas också i. När det svalnat något rör man i
2 ägg
och rör ner en mjölblandning bestående av
3,5 dl mjöl
och 1 tsk bakpulver.

Obs, ta inte för mycket mjöl! Smeten ska vara ganska lös. Klickas ut i stora klickar glest på plåt och gräddas i 200 grader 10-12 minuter.

Nåja, även lättsötade honungsscones duger åt mig just nu när jag blir sugen!

För övrigt trodde jag nästan att det skulle bli sjukhusresa igår kväll, hade mer eller mindre molvärk i korsryggen flera timmar i streck (nåja, skylla sig själv när man åkt på shopping ensam med krabaten, det blir lite jagande och lyftande om vi säger som så), men när krabaten var nattad och jag fått sitta stilla i lugn och ro en timme eller två så lugnade sig det värsta, så jag antar att det bara är det kalla vädret och det rangliga benranglet som samverkade.

Idag har benrangelsvärken fortsatt till och från och jag har allt från stunder då det inte känns någonting alls till stunder då jag får bita ihop för att inte pipa när det ilar till i rygg och ben och höfter. Just nu är glad att igångsättningen inte ligger längre in i framtiden än ett dygn, för det är inget trevligt liv med en yr Krabat och ett kinkigt benrangel!

No comments: