03 October 2011

*valfri svordom här* bananflugor!

Vi har flängt runt ute på stugan i veckoslutet på ett sätt som skulle få en inbiten prettotant att skämmas över sin oprettighet och fick mig att vara trött som en trasa igår kväll, så jag ids inte gå närmare in på det. Förutom att det kändes ovanligt trevligt i höjd med magknappen att äta lunch i lördags: Smörstekt gösfilé, kokta potatisar och morötter med persiljesmör och trattkantarellsås, och inse att allt förutom smör, mjölk och grädde var sådant som vi odlat/plockat/dragit upp själva samma morgon. Både miljösamvetet och magen blev mätta så att säga!

Däremot är jag nu beredd att ta till DDT om inte bananflugorna ger sig snart!
Var sjutton förökar dom sig? Varför kakkar dom på våra fönsterrutor? Hur blir vi av med dom?
Allt bröd och all frukt är tätt invirade i påsar. Jag dubbelkollar att alla skåpdörrar är stängda, för att inte nämna luckan till diskmaskinen. Dessutom har jag satt ut skålar med vatten-ättiks-såpblandning på strategiska platser och visst tar det livet av en del, men inte i samma takt som det kommer mera.
Borde man sätta propp i vasken varje morgon och kväll? Eller ska man bara vänta ut dem och stå ut med att ha bananflugor i näsan vid frukosten varje dag några veckor till?

No comments: