29 October 2011

Att sticka sig och sånt

Ja jag hade som sagt för högt sockervärde. På ett sätt känns det lite onödigt och lite absurt, för mina sockervärden är inte i sig speciellt höga, inte på nåt vis, det är bara det att gränsvärdena för gravida är ordentligt låga. För säkerhets skull, antar jag, men ibland tänker jag att de/vården borde satsa mera på de som är på riktigt sjuka än på mig som har ett enda värde som hoppar över skaklarna ibland, för det gör det nog har jag märkt på mina morgonmätningar... Förvånad är jag däremot inte, diabets finns i släkten.

Stickandet i fingret? Det går utmärkt! Jag fick en liten splittny apparat och en liten nålpistol som sticker så snabbt att jag knappt märker. Det enda jag måste tänka på nu när jag sticker mig fyra gånger om dagen är att byta hand emellanåt. Annars är risken stor att man får söndriga fingertoppar. Dessutom kan det räcka med färre stick i framtiden, bara de nuvarande mätningarna ger bra värden.


Min nya kompis i sin lilla väska. Inte större än min plånbok.

Diet? Nääh, ingen egentlig. Jag får äta som förr, men ska välja fullkornsprodukter framom "vita", satsa på fibrer från grönsaker och bär, som gör att sockerarter tas upp långsammare och jämnare och så ska jag äta godis och bulla i mindre mängder och mera sällan. Inga nyheter där!
Idag åt jag en halv bulle. Den var god, men jag dör ju inte om jag inte får mera direkt.
Till lunch blir det pyttipanna, vilket går jättebra bara jag slänger lite grönsaker på. Typ så.

Motion i den mån jag orkar, promenader och vardagsmotion av alla slag så länge jag inte har ont eller får sammandragningar. Och eftersom jag inte direkt lider av någondera så går det utmärkt!
Eller eh, efter gårdagen, note to self: Jag ska nog inte springa till bussen mera.

No comments: