04 March 2011

Granne på kallt plåttak

En av våra grannar har tydligen fått för sig att det varmare vädret kommer att få taket att rasa in. I alla fall är han där uppe och skottar snö, utan säkerhetslina eller ens hjälm eller en kudde under rumpan. Och jag kan inte se på.
Det går inte!
Nerverna slår knut på sig själva tre gånger i sekunden om jag tittar ditåt!

Samma sak var det i fjol när sambon skulle fixa takrännan på högsta stället på sommarhuset och stegen räckte nätt och jämnt dit upp. Han fick stå på tårna högt över marken utan att hålla i sig och jag stod under med nerverna som fiolsträngar, redo att ringa 112.
I och för sig antar jag att grannen inte lider av samma akuta höjdskräck som jag och taket är faktiskt inte brant, annars skull snön redan vara nere, fast det påverkar inte mina nerver.

Ujujuj...
Jag har sån lust att öppna dörren och skrika ut: "Enligt statistiken dör det mycket flera människor i fall från snöiga tak än de som dör av att taket rasar in, sådeså".

1 comment:

Haiju said...

Har han platt tak? Om inte så rasar det ju bort av sig själv..märker jag nu då det blir plusgrader. Låter som värsta jordbävningen :)