04 January 2011

Välkommen till matematikbloggen

Jag är inget matematiksnille men jag kom på en till motiverande orsak att inte slänga bort mat: Ekonomin!
(Ja, jag har fastnat i detta nu, som ni märker :P)

Dendär restmaten jag nu anstränger mig lite extra för att äta upp, den kostar knappast många cent i sig. Men utöver att jag utnyttjar de centena så sparar jag ju in den måltid som jag annars hade ätit i ny mat istället!
Låt oss säga 2,20 för den inbesparade måltiden. Räkna med att vi skulle ha restmat att äta var tredje dag ungefär. Så blir det:

(365/3) * 2,20 * 2 vuxna = 535,33 eurosar

I året i inbesparade matkostnader, alltså. Lägger vi dessutom till de centena man kan äta upp var tredje dag, låt oss säga 50 cent blir det:

(365/3) * 0,5 *2 vuxna = 121,66 eurosar

Vilket ger:

535,33 + 121,66 = 656 euro

i året som man inte går miste om!

(Hah, nu får jag säkert nobelpris för den teorin!)

I övrigt har krabaten bara stegring idag (+), men låter som en kaffekokare när han andas och är ännu lite ynklig (-) vilket blir +- noll.
Däremot hostar undertecknad istället vilket ger ett stooort - i kanten.

2 comments:

RockMom said...

Ja, man borde verkligen ta mera vara på resterna..
Fast då jag jobbar, så kastar jag nästan inga rester..då är det jag som är hushållsgrisen, och har alla rester i min lunchlåda :)

Kamomilla said...

Smart räknat!!