03 January 2011

Jag har syndat

Eftersom jag gått med i en fin utmaning med ärliga avsikter så är det väl bara att släpa sig till korset och bekänna mina synder.

Det som jag inte får köpa mera redan tre dagar in denhär månaden:
Kaffegrädde - Synd på en så liten slatt, den hade kunnat anvädas, å andra sidan behöver jag det knappast resten av månaden...
Bulgarisk yoghurt - Snyft! Nu blev jag sugen på det förstås!

Och precis som jag gissade så är mitt kylskåp min nemesis!
Vi har alltså en kyl/frys i ett-skåpmodell där kylskåpet inte är en millimeter större än frysen. Det är många som lever med ett motsvarande, jag vet, men av nån orsak har jag svårt att få det i en vettig ordning utan att det blir överfullt och utan att veta var jag har vad.
Jag försökte organisera det lite inför julen, men efter all julmat och nyårsmat som fyllt det till bredden så hittade jag förstås den gamla yoggisburken och torkade grädden längst bak och så var det bara att slänga...
Så nu är det benhård organisering som gäller.

Vi är också lite dåliga på bröd, ibland köper jag för lite och ibland så mycket att det blir ludet innan det kastas, ibland köper jag lagom mycket, men bakar själv två dagar senare och så är det för mycket igen förstås! Just nu sväljer vår frys inte så mycket mera, men istället smular jag brödrester, torkar dem och sätter dem på fågelbordet istället för att köpa en 20kgs säck med solrosfrön.

Dagens goda gärning blir att koka dillkött på det enorma dillknippet jag köpte till vår lilla silltårta till nyårsafton. Inte en favoriträtt, men en synd mindre på mitt samvete!

Psst... Sedan tar jag gärna emot tips på vad man kan göra med två stora burkar senap som snart blir gamla och två halva flaskor saft som stått och tagit plats i vårt lilla kylskåp sedan vi tömde stugan för vintern!

3 comments:

Bina said...

Saft kan bli saftkräm eller saftsoppa om man tycker om det. Eller kan användas som vätskegrund i en smoothie eller hemgjord slush tillsammans med goda frysta bär och några ofrysta bär!

Höperöt said...

Det ser ut att bli saftkräm med frystabär till efter middagen ikväll jo :)

MissM said...

Vad sägs om Laxsoppa med gurka och kall senapssås? Jag tyckte det lät rätt gott..

http://www.recept.nu/1.221484/recept.nu_redaktionen/soppor_grytor/fisk_skaldjur/laxsoppa_med_gurka_och_kall_senapssas