30 June 2010

Att vända på tanken

Dethär är ett tanke-experiment.

Om jag för mig själv sådär snabbt skulle räkna upp vilka viktiga (med positiv underton, viktiga och bra saker) jag gjort idag.
Åååkej.
-Jag har tvättat flera maskiner med tvätt så vi har rent att ta med oss när vi hälsar på hemhemma i helgen och, och, ja jag har burit upp en låda på vinden!

Då leker vi med tanken då...
Så väldigt väldigt kortsiktigt jag tänker. Är jag faktiskt nöjd med den uppräkningen? Vi säger såhär då: OM jag bara hade hunnit tvätta och hänga en maskin idag, vad hade hänt då? Hade jag hunnit tvätta en imorgon även fast kläderna varit lite fuktig när jag packade ner den?

Jo.
Hade min mamma haft något emot att slänga på en tvättmaskin i nödfall direkt vi kommit dit eller lite senare?
Nej. Hon skulle troligtvis ha tyckt om att känna sig behövd.
Precis. Och detsamma gäller kanske lådan upp på vinden då...

Försök igen, tänk tvärtom, vad har jag gjort som är viktigt idag, inte nödvändigt för dagen utan viktigt, livsviktigt?

Eh, jag stoppade krabaten när han var fem före att dra en hög med väskor ner från pallen över sig själv?
Varför frågetecknet? NU talar jag! Fastän det inte var fara för hans liv, så visst hade han kunnat skada sig. DÄR har jag något att vara nöjd och lycklig över. Låt komma, mera bara.
Jag var ute på en promenad.
Inte livsviktigt just nu idag nej, men en långsiktigt mycket viktig sak, bra bra!
Jag ringde en vän.
Nej det är inte alls fel heller. Gör det oftare för all del!

Okej, det var tre saker redan och klockan är bara fyra! Jag kan ju dethär. Så varför varför är de två första sakerna som jag räknar upp så kortsiktiga? Bra saker i sig, men har ingen inverkan på resten av mitt liv. Inget som borde vara viktigast eller vara det första som dyker upp i huvudet.


Tja...
Har vi glömt vad som är riktigt viktigt? Är vi så kortsiktiga att vi inte längre vet vad som gör livet värt att leva och vad som lönar sig både imorgon och i övermorgon och om en månad och ett år? Är vi nöjda över onödiga saker är vi knappast nöjda så långa stunder åt gången heller.

Så säg mig, vad är det viktigaste du gjort idag, på riktigt?

2 comments:

M said...

Viktigast idag e väl att jag gjort mat åt J och kramats. Har gjort absolut noll nytta för den delen.

Lycka är att min man inte ser på fotboll. Alls. Jag bortser från det varje gång jag hör Webber, Vettel, Kovalainen & co yla förbi i rutan, men jag är faktiskt bortskämd!

Bina said...

Hej! Hittade hit genom att trycka på "Nästa blogg"-knappen. Tycker om det jag läser! Viktigast idag (utan inbördes rangordning):
- Bidragit till söta frökens utveckling genom att leka tittut och jag-hämtar-upp-det-du-släpper-ned-på-golvet i sammanlagt femton minuter trots att jag tröttnade efter etthundratjugo sekunder...
- Tog lillkillen i knäet och läste bok bara för honom medan maken sov middag med söta fröken.
- Såg till att förebygga en för tidig död genom att gå drygt en timmes rask promenix med en god vän.
- Fick min förstfödde att känna sig viktig genom att påbörja att sy en ansiktsmask till honom (sedan försvann han till en kompis och kommer inte hem förrän imorgon så det var väl inte sådär superbråttom med masken kanske...).
Reflektion: Innan jag lägger mig måste jag komma på något viktigt att göra med maken. Poppa popcorn åt honom till Morden i Midsummer kanske.