02 January 2013

Min lilla söta skitunge

Jag har lite undvikit dethär ämnet här på bloggen då det är av det lite magstarkare slaget. Jag har alltså en liten son på 11 månader som bajsar i medeltal fyra gånger i dygnet. Gör han det bra klarar han sig med två, men vi har också haft dagar då jag tvättat rumpa en fem-sex gånger och maten rinner igenom honom på knappa fyra timmar. Idag var en dag av det senare slaget (om ni undrar varför jag klagar på torra händer så...).
Visst hade också Krabaten en perod just i den "rörligaste" åldern då han övade på en massa klättrande och så, då han var rätt produktiv på kakkafronten, men då hade han alltid sina perioder av normal eller rent ut av hård mage emellan, så man såg liksom ett slut på det hela. Och det slutet kom sen när han gått en liten bit över året.

Men min lilla bajskorv alltså (man får fåniga smeknamn om man är produktiv, ja), vad ska man göra med en sådan?
Vi har testat att börja finfördela maten igen om det skulle vara så att han har för få tänder för att få maten i tillräckligt små bitar själv. Vi har skippat morötter ett tag utan framgång. Nästa steg är att byta ersättning för att se om nån annan sort skulle vara bättre för magen, men mina förhoppningar på att det skulle förbättras nämnvärt är få.
Har någon här erfarenhet och tips som den vill dela med sig? Han äter förvisso som en häst också, så självklar ska han bajsa en del då också, men sex gånger om dagen? Det kan ju inte vara skoj för honom heller, åtminstone är han saligen trött på att bli på och avklädd stup i kvarten.

Om jag är trött på det? Tja,en som sitter en halvtimme vid bordet fem gånger dagligen och en som ska tvättas i ändalykten lika många gånger, ni kan ju gissa vilka sysslor det känns som att jag gör typ hela tiden.

No comments: