22 March 2012

Sockret

Det var ju en sak jag var och mäta före återkollen, blodsockret.
Jag hade ett fastevärde som, om det hade mätts när jag varit gravid skulle ha inneburit ett riskvärde, men nu i normaltillstånd innebär ett värde en bit över det som räkas som "normalt", men ännu är en bra bit ifrån diabets typ 2-värdena. Ändå räknas jag till riskgruppen nu och ska testast igen och konsultera en diabetessköterska om ett år.

Men just nu har jag lite svårt att bestämma mig för hur jag ska förhålla mig till dethär.
Ska jag fortsätta äta strängt lågsötat som under graviditeten, eller ska jag köra på som jag gör nu, undviker snabba kolhydrater i basmaten, men äter ett par kex eller ett par chokobitar varje dag, eftersom jag ändå helt klart får mera motion (som också påverkar sockervärdena)?

Medan jag funderar på saken ska jag baka klart Krabatens namnsdagsbullar. Man tänker alltid lite bättre med nygräddad vaniljbulle i magen!

No comments: