23 January 2012

Men orkah!

Jag är inte politiskt insatt så dethär blir antagligen det första och sista inlägget med presidentvalstema (okej, jag kanske beskriver en rafflande valvaka i något skede sen, håll ögonen öppna).

Jag har i ärlighetens namn inte bestämt mig för vem jag ska rösta på i omgång två och kommer nog inte att göra det förrän jag står med näsan i valbåset och bestämma mig mellan 2, 6 eller 313. Jag har tyckt om Niinistös valreklam och varit imponerad av Haavistos sakliga debattinlägg. Det enda jag vet med säkerhet är att jag tänker rösta och skaffa mig jomatiseringsrättigheter för de närmaste 6 åren!

Men det som stör mig just nu är att fokuset inte verkar ligga på presidentkanditaterna själva, utan vad deras respektiven har i byxan.
Vi har två smarta killar som just nu är på anställningsintervju inför hela finska folket, eloge till båda för att de tar sig an den utmaningen, men jag bävar för att den sakliga debatten och medieövervakningen kommer att spåra ut från och med nu. Dels beroende på hur de själva tänker sköta smutskastning (eller inte) i debatterna framöver, men främst beroende på mediernas sätt att igen och igen lyfta fram frågan: Kan vi ha en presidentgemål med snopp?
Och? Om jag inte misstar mig är det det vi har just nu.

Barn under tonåren lär ha ett ännu större dilemma: Båda är ju som typ karar, kan MÄN också vara presidenter i Finland?
Att båda har rejält mycket yngre livskumpaner verkar inte heller vara värt att nämna i representations- och erfarenhetsfrågan.
Jag menar, det finns andra saker, både större och mindre och viktigare och orelevantare att ta upp just nu i nationell media än presidentkandidaternas sexuella läggning.

Som sagt, jag är inte politiskt insatt, men av det jag kollat upp har jag kommit fram till att båda har åsikter som jag uppskattar och att båda bryr sig lika lite(?) om finlandssvenskan. Men det vet jag helt säkert att vi har två smarta typer som någondera kommer att bli president och blir det en som har en partner som kan spela fickbiljard, så är det en grej de får höra med Magdalena Ribbing om sen när det blir dags för första offiiciella statsbesöket, just nu önskar jag bara att media kunde dra ut sina händer ur fickorna på presidentkanditaternas respektivens byxor.

3 comments:

sarai said...

Mycket förtjust över din kommentar om vad för sorts pgemål vi har nu... *skrattar gott och tänker likaledes välja i valbåset...*

Höperöt said...

Uh ja, detdär beslutandet, detdär beslutandet...

M said...

Understödes. EVVK presidentsex. De har ändå kamerabevakning etc på talludden, så ingen kommer at ha nåt att säga till om va de sysslar med hemma.