02 November 2011

Att vila upp sig: husmors-style

Bra inledning på ledigheten.
Igår efter att jag kommit hem gick luften ur mig totalt. Jag orkade inte ens sticka, och då är det allvarligt! I säng dråsade jag halv tio efter att ha ägnat kvällen åt att ignorera städbehovet i huset.

Tills idag hade jag då lite lätt program inplanerat. Ett besök på arbetsochnäringskontoret, en frissatid, ni vet gott om tid att vila upp mig däremellan. Till och med tid för alla hushållssysslor som ligger och väntar!
Det som jag inte räknat in var en kille med snor och nu även hosta, så frissabesöket avbokades, bara det nödvändiga avklarades. Dessutom kom jag på att sambon beställt något som går under titeln ½ gris från en av butikerna här och den skulle anlända idag. Det kom sambon inte själv ihåg, nej han skulle vara på jobb tills sent. Nåja, jag kunde ju kånka hem den, det var väl ändå bara paket att slänga i frysen. Nånej, serni, styckad var den, men jag har nog helt på egen hand fått snitta upp passliga frysbitar och slänga i påsar. Med en snorboll som är ömsom gnällig, ömsom hyperaktiv och dessutom kakkat tre gånger på eftermiddagen har jag inte haft tid för det som kallas vila upp. Däremot har jag slut på tvål i badrummet och helt uttrokade händer (gris-snyta-kakka-gris-snyta-kakka-gris-matlagning-tvätta barnhänder som varit i roskisen innan maten-snyta-kakka, ni vet).

Som grädde på moset fick jag värsta nysattacken vid middagen och har nu huvdet fullt med snor. Hoppas innerligt att det ska ge med sig snabbt!
Kvällen ska jag tillbringa precis som igår. Avslappning husmors-style, när du är så slut efter middagen att du inte längre orkar bry dig om att du inte är närvarnade, pedagogisk eller har ett städat hem. Eventuellt lyxar jag till det med lite zinksalva som handkräm i förbifarten.

No comments: