12 September 2011

Vad jag vill läsa

Egentligen skulle jag hastigt beställa en bok som dopgåva och hoppas att den anländer till världens ände (Pargas) senast fredag. Det gjorde jag, men så blev jag och surfa på lite andra tips som bokbutiken slängde upp på min skärm. Och sakta men säkert blev jag fundersammare och fundersammare.

Citat om och ur pappaböcker skrivna av män:

"Irreverent and full of fresh insight, this 'not your typical parent' parenting guide encourages new fathers to laugh while they learn and make the most of the challenges and charms of infant care."

"...
om det hisnande stora i att plötsligt stå inför något som är viktigare än det egna livet, om hur alla perspektiv förskjuts, om att lära sig leva med en ständigt närvarande blandning av kärlek och fruktan."

"
Med humor och anekdoter guidar han blivande pappor genom en för dem okänd värld av bland annat sjukdomar, matning, nattning, utflykter med småbarn och Försäkringskassan."


Citat om och ur mammaböcker skrivna av kvinnor:

"
Förändringarna på insidan och utsidan, hormonernas berg och dalbana, glädjen och oron - allt är normalt och helt i sin ordning"

"
Hennes kloka ord om bebisar och moderskap kommer att vara till god hjälp för dig den första tiden och hjälpa dig få balans i tillvaron."

"Här läser du om förlossning och graviditetsbesvär, men får även mattips och träningsråd som gör att du känner dig stark under hela graviditeten."

"Din mages tillväxt prickar du in i ett diagram för att jämföra mot en normalkurva...i checklistan prickar du av punkt för punkt för att inte missa viktiga detaljer...du gör lätt din egen budget med beräknade inkomster och utgifter i budgettabellen."

WTF?
Måste man vara pappa för att få ta de nya utmaningarna med ett skratt? Får inte jag som mamma ta till humorn eller lära mig leva med fruktan också? Är det inte en utmaning för mig också?
Är det på riktigt så att jag bara borde känna mig helt attans supernormal, ha balans i tillvaron, känna mig stark, jämföra mig med en massa kurvor, hålla koll på alla punkter och göra upp hushållsbudgeten?
Eller är det bara så att män inte kan motiveras till att vara med sina egna barn om det inte är roligt på kuppen?
Hursomhelst, jag vill ändå läsa dendär mammaboken som uppmanar mig att möta alla utmaningar med humor och utan krav! Synd att den inte tycks finnas...

Okej, jag beställde denhär boken till slut: http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9172321350

No comments: