12 August 2011

Det här med gloss

Hej, kärringen mot strömmen här.
Jag kanske bara har umgåtts i såna kretsar nyligen, eller så är det faktiskt så att när hälften av mänskligheten ska beskriva sina hobbyn, sin personlighet, eller sin livsstil, så dyker det upp hur mycket de ääälskar att bläddra i glossiga magasin. Och jag håller på att få det upp i halsen.

Så du kopplar av genom att titta på vad en redaktör på ett kontor nånstans anser vara det som du ska se upp till/drömma om/konsumera, samtidigt som du sitter och bläddrar i kraftigt kemikaliskt modifierad regnskog med reklam på varannan sida?

Nej, själv sätter jag inte pengar på glossiga magasin. Perfekt sminkade photoshoppade människor i en snygt ljussatt pedantisk miljö. På något vis ger det mig skrämmande vibbar från sånadär sci-fi filmer från 70-talet där allt ser så futuristiskt stajlat ut och allting är perfekt fridfullt och så vet man ändå att det kommer att sluta med världens undergång till psykedelisk syntmusik.

För att provocera lite.
För jag förstår vad det glossiga magasinet ger, en snyggt upplagd bild av världen så som man själv kanske drömmer om att ha det, inspiration och idéer. Inget fel på inspiration och idéer iofs!
Själv hittar jag det som jag vill drömma om från andra ställen, oftast sådant jag ser i det verkliga livet, utan smink och ljussättning. Idéer har jag helt tillräckligt av i den egna skallen, jag kan fast dela med mig om nån vill ha.

Jag känner mig lite ensam här i vattendraget. När simmar du motströms? Finns det något alla andra i världen gör/tycker om/konsumerar när du sätter dig på tvären?

4 comments:

Anonymous said...

Ha, vi är två! Jag har senast köpt en såndär glossblaska ca 1999. Och på hvc har de inte vidare nya läsnjutningar, så där blir det Damtidning anno dazumal. I de minuter som jag väntar. =)
sarai

Höperöt said...

Nåja, i väntrummet kan jag bläddra. Om det inte finns nån Kalle Anka ;)

Frida said...

Glossomanen anmäler sig härmed ;-) bara ääääälskar att läsa tidnngar. Så mycket att jag låter dem ligga på virret och gör nåt annat för att fortfarande ha kalan kvar. Tills Busen sover, jag har bryggt lite te. Plats i soffan och så njuuuuter jag av den välordnade,s städade, finslipade verklighet som infinner sig mellan inredningdsmagasinens pärmar. Sen städar jag. Funkar varje gång.

Frida igen said...

Alltså bordet inte virret. Snacka om att iPadens spellcheck är från ändalykten...