21 March 2011

Städase

Jag känner nästan att ni är värda en förklaring. Så mycket gnäll om städningen har det varit här den senaste tiden. Och jo såhär ligger det till:

Ända sedan Höperöt varit så liten som hon bara kan minnas har hon viljat ha ett småsyskon. Hon älskade laga mat-lekar, byggde hus av krattade lövväggar på hösten. När hon blev lite större fick hon beröm av mamma för maten hon gjorde hemma, hennes syster påstod att hon var en obotlig romantiker. Själv fortsatte hon att rita sina framtida hus och tyckte att det nog skulle vara roligast att vara hemmafru. Ja, det var något som verkligen skulle passa till, det tyckte ju alla. När hon skulle bli stor skulle hon väcka sina små ljuslockiga barn, baka bullar halva dagen, städa resten av dagen. Lite som askungen, tungt arbete, men allt skulle gå bra med en liten sång barnen skulle sjunga med förstås. Solen skulle ändå skina och fåglarna skulle kvittra och eventuellt hjälpa till att sy en klänning eller så.

I dagens läge kan jag kostatera att ironins grinande ansikte må lysa över denna tanke.

Jo jag tycker om att laga mat! Och jo jag tycker att det är intressant med hus och planlösningar och jag älskar ju att baka och sticka!

Men nej, jag är inte en obotlig romantiker (längre) och nej jag njuter inte för fem penni av att moppa huset och fåglarna är alldeles för lata och det är det lilla ljuslockiga barnet som väcker mig och inte tvärtom.

Så det jag gnäller om är inte städandet i sig, det antar jag att alla dras med (förutom de som har en Olga). Det som jag har svårt för, riktigt svårt för, är att leva upp till mina egna och andras uppfattning om hur jag borde vara, när det visar sig att jag inte alls är sådan. Och det, kära vänner, tog många många år av intalande att nöta in och kommer troligtvis att nötas bort först efter lika många år av insikt.

4 comments:

Anonymous said...

Det blir nog bra, du har ju insett det viktigaste redann, att det var förväntningar och drömmar (som är bra i sig), inte verklighet. Den är kul på ett annat sätt! Kram! =)

sarai

Anonymous said...

Nå städase e ju knappast en hit för nån. Int ens för Olga. Och dom som har en Olga, så dom tycker ju heelt klart att städase e skitigt göra. Which it is.

Höperöt said...

sarai - Visst, inget fel i att drömma, men ibland måste man ju komma ner på jorden också. För inget blir ju gjort medan man sitter och väntar på att det ska bli roligt ;)

Frida - Det är inte bara skitit, det är the neverending story också! Men hur är det med Olga själv, tycker hon om att städa då?

Frida said...

tror int Olga tycker om det heller - åtminstone inte utan lön :)