21 February 2011

Varning för ytligt inlägg!

Solens strålar kikar ivrigt fram bakom gardinen och när jag går från duschen till garderoben bländas jag av ett vitt dallrigt lår som plötsligt flashar till i tamburspegeln.
Det såg inte ut som något man vill visa i kjol och shorts i sommar. Och ja, då finns ju alternetivet knälång kjol och knälånga shorts, men det är min kropp och mitt lår och jag VILL inte att det ska se ut sådär. Det där är inte jag. Fast jag egentligen bara äger knälånga kjolar i alla fall...

Jag måste erkänna att om det finns något jag nojjar mig mycket för, utan att göra något konkret åt det, så är det min vikt. Eller, nu ljuger jag, jag har två gånger i livet lyckats gå ner i vikt sådär en större summa, nåt tiotal kilon alltså. Och båda gångerna har jag gett mig attans på det och haft en busenkel plan. Första gången skulle jag äta helt vegetariskt ett år för att se om det påverkade min hösnuva på nåt bra sätt, konkret och enkelt. Det fungerade några år innan jag började studera och festa och såg på medan midjan sakta växte. Andra gången skulle jag börja jag löpa och ändrade matintaget efter träningen, ett tydligt mål, att kunna löpa längre och snabbare. Det höll i sig tills jag blev gravid. Men ingendera gången lämnade jag bort nöjen, choklad eller vin helt och hållet, fast jag kanske minskade lite...

Så, vad ska jag ha för mål denhär gången? Löpa känns inte rätt just nu fast det skulle fungera, jag saknar helt motivation för det. Det vegetariska passade inte heller livsnjutaren i mig. Jag försöker fundera på vad som skulle passa min livssituation och staden jag bor i och köket jag har. Ska man köpa våg och räkna fettprocent? Eller midjemått när jag inte är gasig? Eller följa en diet för hjärtsjuka? (lär väl vara hälsosamt för hjärtfriska också) Eller börja med nån helt otippad sport?
Tips skulle behövas!

No comments: