05 December 2013

Att ge till någon annan

Igår var min första hela dag ledig från jobbet på över en månad. Idag är det min andra. Sen blir det nog inte så många lediga dagar före jul. Så är det att jobba 50%!
(Jag får betalt för varenda minut utöver de procenten, så klagar gör jag absolut inte, allt annat)
De här dagarna skulle då användas till flitigt studerande för att hinna få undan de sista läxorna innan nyår och reda upp i skolpappren som lagts på hög då jag just och just hunnit slänga in dem här hemma innan jag måste tuta iväg för att hinna med färjan. Det har ju inte blivit så väldans mycket med det...
 Igår gick jag ju halva dan i skolan, men sen var det husvisning på kvällen. Huset var inte visningsskick och innan det var städat var klockan dags att hämta barn (som jag dessutom lovat hämta tidigare när jag för en gångs skull faktiskt hinner).
Idag skulle jag då hugga i, men annalkande snö gjorde att det blev panik att få båten intäckt inför vintern, så dit for den förmiddagen i ett huj. 

Men lönen har jag ju haft nytta av. Och inte bara jag!
Jag har haft lite av princip att så länge jag var studerande och lyfte lån och ändå fick betalt av mina föräldrar för att kunna ta bussen hem ett veckoslut, så länge behövde jag inte bry mig om välgörenhet. Men så fort jag hade ett jobb skulle jag bidra. Det gjorde jag så länge jag jobbade i Helsingfors. Men under mammaledighet och påföljande arbetslöshet har jag hållit i mina pengar igen.
Och nu i höst äntligen har jag känt att jag kan ge något till någon annan. En peng till näsdagen, en slant till Filippinerna och nu en julklapp till ett barn som annars kanske inte skulle få så mycket i present. Det är röda korset i Pargas som ordnar. Allt jag behövde göra var att ta en lapp där det framgick kön och ålder och köpa nåt som jag tror att passar. (Det var ett litet barn, så det blev Brios magnet-klossar. Tidlösa och hållbara och kanske något som barnet annars inte skulle få.)
Till mina egna knattar köper jag inget nytt i julklapp i år, vi har prylar som lagt sig på hög (från sambons jobb) under året, får de varsin sådan så räcker det mer än väl, efter att mommon, fammon och gudföräldrar varit i farten.

Har någon annan gjort något i välgörenhetssyfte såhär i juletider? Och har nån tips om något annat som man kan göra som inte nödvändigtvis involverar pengadonation, utan också andra sätt att hjälpa?

No comments: