14 August 2013

Finheter

Det blev en liten paus från bloggen, en hälsosam sådan antar jag. Med tanke på att mitt schema i sommar har varit sådant att man inte kan tala om nån ledig tid direkt, så har kvällarna kännts som något jag vill tillbringa med levande sysslor. Läs: Antingen har jag haft fullt upp hela kvällen tills det är dags att stupa i säng eller så har jag har jag legat och sitrrat apatiskt i soffan i ett desperat försök att ladda batterierna.
Eller, nu hittar jag på, jag har ju haft barnvakt så jag sluppit iväg (utanför hemmet, på öl och vin och babbel) fyra veckoslut i sommar, det är lyx och balsam för en småbarnsmamma det!

Höstterminen ser ändå ut att bli sådan att jag lär veta att jag lever innan julen är här. Jobb (Ja, jag får fortsätta deltid i höst! Jubel och trudelutter!), studier, både dags- och kvälls- sådana, däremellan skulle jag vilja hinna träna ens lite och så lägger vi till de veckor sambon jobbar båt då jag ska sköta resten av ruliansen här på hemmaplan.

Det som håller igång mig är tanken på att få min examen, det är ju trots allt en kort utbildning! Och att få jobb. Härregud att jag vill ha ett normalt jobb utan dethär pengavridandet som studierna medför. Och till sist, de helgana, underbara, vilda, tjatiga, gosiga, söta, arga, envisa, stjärnögda avkommorna!

Det börjar gå att tala om syskonbråk nu och vilda jakter över fåtöljer och soffor fast man säger "Soffan är till för att sitta i!" minst hundra gånger.
Men så har vi dedär stunderna som gör allt annat obetydligt.
Som när storebror i söndags, då han satt brevid lillebror i vagnen, plötsligt lade armen om den yngre och lutade kinden försiktigt mot hans och gosade. Mammahjärtat fick ju fnatt.
Eller som när lillebror ikväll skulle bäras iväg och nattas efter sagostund och gonattvisor tillsammans med storebror, plötsligt tog han tutten ur munnen och mumlade trött: "aj-aj-aj-aj-pfuff". Det är så viktigt att upprepa vad han hör just nu. Tänk den lilla som redan är så stor att han är på gränsen till att prata.

Och sedan har det förstås hänt en massa annat. Bergulla, husrivning och husbyggen som går två steg fram och ett steg bak, stora tankar om ondhet och godhet, mindre tankar om träning och ryggont. Men något måste jag ju spara till en annan dag!

No comments: