22 May 2013

Nya äventyr

Morgonen började så trevligt (om vi bortser från att jag blev tvungen att gå och åtgärda bajsblöja det första jag gjorde när jag slagit upp mina blå). Den äldre var helt med på noterna, tassade med pappa ut i köket för att koka kaffe, viskade högt och frågade gång på gång nääär de skulle väcka mamma. Till slut kom de in i sovrummet i en enda hop och jag låtsades pliktskyldigast sova och lyckades faktiskt hålla mig för skratt också.

En kompass fick jag. Följt av en orientering i morgon kväll, samt barnvakt. Sambon åkte på jobb sen idag, men hans föräldrar ställer upp och fixar resten. Jag undrade nog med kompassen först, men det är ju hur fin födelsedagspresent som helst! Jag gillade orienteringen i skolan, jag var inte snabbaste löparen, snarare tvärtom, men jag var nästan bäst i klassen på att hitta kontrollerna.

Annars har jag fått lite pengar som säkert ska gå till nya solbrillor inför sommaren, har ett akut behov. Och på praktiken fick jag ett arbetsavtal. Med lön (äntligen!).
Men nu ska jag bara packa ihop lite orienteringskläder för morgondagen och ta en tidig natt, måste ju vara utvilad inför äventyret!

4 comments:

Anonymous said...

Det är viktigt att de små tror att födelsedagsbarnet sover! ;)
Här i huset finns en som orienterar på måndagar i Åbo-firman och på torsdagar här i stan! Han har hållit på sen vi flyttade hit så det är väldigt vanebildande tydligen! ;)
Maj

Frida said...

Heja fejksovandet - supermysig tradition. Vi har inte hittills sportat med det i vår familj, framförallt för att fadern i huset vaknar för att åka på jobb klockan 6 på morgonen - och det känns onödigt att väcka småpiltarna då (eller tidigare för att få fadern födelsedagsväckt i tid!?). Man skjuter sig själv i foten bara, för våra typer gillar inte att bli väckta... Infaller födelsedagen på en helg är det lättare.

Höperöt said...

Maj - Ja vi får se hur vanebildande det blir. Jag skulle gärna fara igen, men springa liite långsammare så man hinner njuta lite av naturen också :)

Frida - Man kan ju hitta på andra trevliga traditioner om tidtabellen inte kommer överens med fejksov. Hos oss råkar det passa (alltför) bra när det ändå är tidig väckning (de yngre familjemedlemarna står för den) varje morgon...

Anonymous said...

Jag har förstått att det är lite svårt senare under säsongen när det börjar dyka upp svamp i skogen. Det finns såna som har en kasse med sej för säkerhets skull.
Maj