09 April 2013

Skrattar åt eländet

Jag sitter inomhus och borde skriva ett arbete om faktureringsregler, men kan inte påstå att motivationen hänger i luften direkt. Det gör däremot våren. De ljusare dagarna håller helt klart på att få mig på bättre humör. Eländet är konstant, men nu klarar jag av att skratta åt det.

Som i morse. Jag hade sjuk rygg, dels från en natt då en filur hade svårt att hitta sömnen och låg och gned runt i vår säng och jag hade fullt upp med att hålla i och kolla att han inte trillade ner för nån kant nånstans. Samtidigt som jag halvdrömde märkliga drömmar att vi sov i en säng med gulnade gamla prassliga papperslakan. Dels för att jag bar ner en tung byrå för en brant trappa igår. Lägg till att jag dessutom hade värsta pms-magknipet vid frukostbordet. Satt jag rak i ryggen fick jag ont i magen och satt jag dubbelvikt hade jag ont i ryggen. Följdaktligen fjantade jag fram frukosten halvdubbelvikt kutryggad med arg gråtande treåring på golvet och vild ettåring som lätt vingligt står och dirigerar med skeden i matstolen (nämnde jag det att sambon var borta på båt igen?). Till slut satte jag mig ner och aj-fnissade åt hela situationen.
Och det fungerade, åtminstone slutade treåringen gråta ett par minuter av ren förvåning åt mitt glädjeutbrott!

Därmed tar jag också min nuvarande brist på motivation och mitt stora pms-sötsakssug med ro. Godissuget går över, varje rad är en bit framåt - uppsatsen blir nog skriven och jag kan röja upp vardagsrummet en annan dag då min rygg är lite mera lättböjlig.

No comments: