16 April 2013

Ettåringen

Stannade jag hemma från föreläsning idag, för DET HÄR?

Knattarna hänger snor och sov oroligt inatt, så fast ingen har feber eller är superhängig idag bestämde jag mig för att vara hemma med dem i alla fall, fast jag missar en skoldag.

Krabaten är lite rastlös, men honom kan ändå lugna sig med en bok eller med en mumin-dvd.
Medan den lille filuren, hur solig och glad han än är, börar bli en riktig marodör. Han tittar på och han lär sig, men han lär ju sig bara att härma, inte varför och när och hur.
Med den följden har jag fem gånger idag fått lyfta ner honom från hans storebrors matstol när han skuffat den fram till arbetsbänken och står och knäpper på och av kaffebryggaren. Och när jag gick för att sätta på en tvättmaskin, en process på några minuter, fick jag lyfta honom tre gånger från det leriga golvet i duschen där vi förvarat stövlar. Däremellan har han hunnit slita ut hela innehållet ur storebrors dagisväska ett antal gånger och vi saknar åtminstone en vante och en strumpa. De är tyvärr inte i filurens egen strumplåda, ur vilken jag plockat två hårband, några leksaker och en stövel redan idag.

Visst får jag saker gjorda, men med båda örornen på spänn och beredd att släppa det jag har för händer och avvärja katastrofer istället. Det är dendär ljuvliga ettårsåldern, det kommer minst ett nytt trick eller annan överraskning varje dag. Puh!

No comments: