20 March 2013

Kära huvudknopp

Mycket har jag präntat in i dig. Både i grundskolan, gymnasiet och inte minst i universitetet. Inte bara att dricka teqila med citron och salt, vad som ingår i en Sloe Comfortable Screw Up Against The Wall Mexican Style, hur sent nattbussarna gick ut till Hallisbyn och så vidare, nej också riktigt viktiga saker. Allt mer eller mindre nyttigt jag kan om mitt huvudämne, jag vet hur man skriver korrekt, hur man källhänvisar, var gränserna för plagiering går, hur man ansöker om stipendier, hur man tar reda på en massa varierande information på egen hand och så vidare.

Tack för det fina jobbet du gör!
Men nu gick det så tokigt för mig som för 80% av de andra med samma huvudämne, vi fick inget jobb inom branchen. (Kunde också skriva en hel uppsats om att man borde begränsa antalet intagna till utbildningen i fråga, men det är en annan historia). Därför sitter jag i skolbänken nu igen och tvingar dig att uppdatera dig lite till inom ett nytt ämne. Vilket går bra, ämnet alltså, jag har inga problem med sifferbollande, men jag märker bara att jag har två stora blanka områden där uppe i hjärnkonoret:

Företagsamhet - Ja jag vet, jag har studerat vid ett universitet som utbildar forskare och saklärda, inte företagare. Men härrägud jag kan faktiskt inget om detta. Jag kan antagligen tänka företagsamt i nån utsträckning, men jag vet inte om att jag gör det om ingen ställer sig med en blinkande neonskylt framför mig och tjuter högt när det händer.

Eget tänkande och egna åsikter - Och igen, jag har studerat ett ämne som ska basera sig på bevisbara återupprepningsbara empiriska studier, fakta alltså, inte åsikter. Men faktum är att jag nu ska skriva en tiosidig uppsats endast baserat på egna erfarenheter och jag är lika blank i huvudet som sidan framför mig är. Den enda referens jag får använda mig av är mina egna praktiska erfarenheter och du kära hjärna stretar emot, för mina åsikter är ju "subjektiva" och inte värda ett skrutt i faktaväg.

Kan vi nu inte komma överens om två saker:
1. Du ÄR företagsam, du vet bara inte om det.
2. Egna erfarenheter kan visst vara värdefulla och subjektiva åsikter räknas lika mycket när det gäller praktiska områden.

Bra? Då går vi och skriver uppsats då!
(Ajjo och förlåt att du inte fick nån frukost förrän efter klockan 10 imorse, men det hade med ett par blodprov att göra, så jag lovar att vara snäll med dig fast du inte är lika kvick som vanligt idag!)

No comments: