11 February 2013

Projekt

Jag ska inte orda desto mera om två knattar med hosta som sover på varsin sida om mig och har hostattacker i tur och ordning och håller mig vaken timmar i sträck, men vi kan ju konstatera att jag börjar bli ganska trött nu.

Desto mera kan jag berätta om mina projekt.
Jag tänkte virka tröjor i pippi(gotländsk)-stil till knattarna i restgarner, men det blev lite för tjockt och statiskt med virkat så jag rev upp och började sticka på stora stickor istället för att få lite tunnare vår/sommar-tröjor. Nu väntar jag bara på att garnbutiken ska få in mera naturvitt...


Under tiden gör jag ett litet testprojekt med att sticka två sockor på en gång på rundsticka. Har tunnt sockgarn och en 2,5mm sticka 80 cm lång. Skulle kanske kännas lite säkrare med en 100 cm sticka, men går såhär också. Kort resår och så har jag just stickat hälarna, därför ser det närmast ut som två skruttar istället för sockor.


Annars är jag intresserad och inspirerad av det mesta i lite pippi-stil just nu. Enkla basfärger - vitt, grått, natur, med spännande små färginslag gärna i enkla grafiska mönster eller i speciella strukturer.

Det här sängöverkastet som exempel, skulle gärna ha!

Och på tal om strukturer, denhär halsduken ropar på mig...





Och på tal om helt andra småtokia hobbyprojekt, jag blev bara så glad av dessa glasunderlägg :)





Alla inspirationsbilder härifrån.

2 comments:

M said...

Åh! Gillar allt utom tröttheten. Överkastet kan jag fixa åt dig, virkat va? ;)

Höperöt said...

Virkat jo! Men virka åt dig själv eller lämna lite virkande åt mig va? Det är ju görandet som är halva nöjet ju! :)