25 February 2013

Kära internet

Jag slänger ut denhär frågan i rymden nu så ser jag vad internet ger för åsikter.

Det här med stil.
Öga för vad som passar ihop.
God smak.
Kalla det vad man vill, men hur utvecklar man ett sinne för sådant?
För jag börjar på allvar tro att jag inte har det. Jag har börjat fråga min sambo om råd i de flesta frågor för han är tammetusiken bättre än vad jag är på det området.

Jag har rätt bra färgsinne och jag SER ju när saker och ting passar ihop, när någon annan valt dem alltså. Men när jag ska välja nåt själv, så kommer jag lika ofta hem med en fullträff, som med ett totalt opassande alternativ.
Det här kan anpassas på inredning, kläder, prylar, mina handarbeten, younameit. Mina kläder är spretiga, vår inredning är spretig och för det mesta ser jag det inte, men ibland retar det mig.
Dessutom är jag rätt spretig. Vissa dagar är jag sportigare och vill bara vara funktionell och praktisk, andra dagar är jag romantiker och gottar mig i pittoreska blommor och spetsar, en del dagar är jag retro och drömmer om stora blommor i knallrött och turkost, den tredje är jag rustik och vill ha stockväggar och rutiga flanellskjortor.

Sådär, nu blev en kort fråga lång, men för att sammanfatta: Ni som bloggar om inredning och stil och sånt, är det medfött eller har ni fått jobba för det?

(Eller, är det som jag misstänker, den halvan av befolkningen som jag hör till, den som saknar stil, de låter helt enkelt bli att blogga inredning och därför syns deras spretiga hem och kläder inte på internätet.)

4 comments:

sarai said...

Jag bloggar varken inredning eller kläder. Min mor håller på att bli galen när jag inte bryr mig om ifall gardinerna passar ihop med stolens färg eller inte... och vad beträffar kläder... tja... två par olika långa yllesockor, urtvättade trikåbrallor, en gammal sommarklänning och maffig ylletröja... beat that! =)

Höperöt said...

Din klädsel låter alldeles ljuvlig! :)

Önskar bara att jag skulle våga köra linjen ut och tycka om allt jag äger fast det inte passar perfekt ihop och det ofta blir det ett enda sammelsurium av det hela. Kanske det skulle bli en slags egen stil om jag skulle låta det vara istället för at städa undan och välja så noga...

Kamomilla said...

Jag är nog lika velig och gör likadana missar- men det där med inredning, det växte fram med åren.

Och nog kan man träna till sig- fundera vilken stil man gillar och läsa och se bilder att använda somm inspiration och så apar man efter :)

Höperöt said...

Skönt att jag inte den enda som kommer hem med helt misslyckade exemplar ibland :)

Och tja, största delen av tiden bryr jag mig inte så mycket faktiskt, ingen har ännu blivit blind av vårt hem och det räcker till för mig! Men ibland skulle jag vilja förnya nåt och då vet jag inte var jag ska börja i allt spretet.