31 January 2013

Var är mitt nu?

Ikväll har jag ägnat mig åt prestädningens prestädning. Är man hemma och vaken sex av dygnets timmar och räknar med att två av dessa kan ägnas åt att arbeta med både händer och hjärna fria så måste man också räkna med att det finns nåt som pre-prestädning. Det jag har gjort ikväll är alltså att städa badrum, tambur och gästrum. Rum där det inte kommer att härjas de närmaste dagarna och så har jag rett upp en och annan större råddhärd i andra delar av huset också.
Imorgon kväll får pojkarna hjälpa till lite också med prestädningen, så de deltar i bortplockandet av leksaker från vardagsrumsgolvet de med. På lördag morgon räknar jag lite med att få städat på riktigt, alltså dammsugat.

Ibland önskar jag att jag hade ett liv där det ingick lite mera nu. Som det är nu känns det oftast som att jag reder upp efter något eller förbereder något annat.
Eller båda röja upp och förbereda på en och samma gång, som att elda i bastun för att få en rad blöta handskar, skor, halare och galonbyxor från idag att bli torra tills imorgon.

Å andra sidan uppskattar jag dedär småstunderna då jag har tid att göra nåt för mig själv mycket mera. En sak som jag älskar nu när jag jobbar är att kunna komma hem och byta från arbetsbyxor till mjukisbyxor. Dagens höjdpunkt! Eller som nu. Nu då har jag en liten stund på mig att luta mig bakåt och vara nöjd med det jag åstadkommit idag innan det är dags att gå och sova.

No comments: