22 November 2012

Den livade laxen

Som sagt, frysen frostades av i all hast, och nu är den redan halvfull igen.
Igår fick vi vår beställning på en halv gris som såldes av lokalbutiken, som jag sedan portionerade fryspåsar halva kvällen.
Idag såg jag att butiken hade fiskerbjudande, så efter att vi fört sambon till en veckas jobb igen passade vi på att smita in för att köpa en sån också.

Som vanligt fanns det inga småa regnbågslaxar, istället slog vi till på stort och köpte den största trekilosklimpen som butiken hade att erbjuda. Tydligen var inte påsen fisken var förpackad i gjord för så stora fiskar, för vid kassan passade påsen på att gå sönder och vi hade slemmig fisk över all vår mat och över rullbandet.
Och en smutsig fisk. Men det fick vara, kassatanten var snabb att hjälpa till och så kom vi oss hem med laxen i vanlig butikskasse istället.
Väl hemma skulle krabaten hjälpa mig, medan jag lirkade ut filuren ur bilen började krabaten släpa den tunga fisken i platstpåsen över gruset på gården. Tro inte påsen klarade sig utan en massa småhål som gjorde fisken ännu smutsigare.

Nåja, fisk går att tvätta - slutet gott, bokstavligen.
Nu ska vi äta lax till kvällsmat, imorgon kväll ska jag äta en minibit gravlax till På spåres säsongsstart (inga barn får vakna och störa då!) och på lördag blir det sushi.
Ajjo, och så har vi några fryspåsar med lax i den avfrostade frysen förstås!

2 comments:

M said...

Ååååh. :D Haha, det låter ju roligt i efterskott. Fast hur gjorde du med allt annat som blev fiskigt?

Pysen, sötis har vattkoppor nu.. Buhu!

Höperöt said...

Det var tur i oturen inte så mycket just under fisken, en paprika och plånboken och dom gick också att tvätta :)

Vattkoppor? Ojnej, jag visste inte ens att dom kunde få det som så småa!
Har han fått det från nån som har haft det så ni är säkra på att det är just vattkoppor? (det finns massor av intressanta pricksjukdomar har jag fått lära mig)