20 December 2011

Klementiner och klementiner

Kära alla inte-slänga-mat-allvetare:

Ska jag som konsument tvingas räkna med att om jag köper en kilospåse klementiner* såhär inför jul (jo jag är storkonsument), ska jag då gå med på att det "hör till" att tvingas slänga åtminstone 10% av innehållet på grund av skruttig kvalitet, oberoende av om jag går igenom påsen i butiken och direkt jag kommer hem?

Är det som så att OM jag vill ha bra klementiner så kan jag gå och köpa små mängder i lösvikt till det dubbla priset och äta dem relativt snabbt, men ändå vara beredd på att kasta bort en och annan emellanåt på grund av att jag inte hunnit kolla på alla sidor av alla frukter i butiken?

Jag bara undrar ibland.



*) Nu skriver jag klementiner, men det kan lika väl vara satsumas eller mandariner eller motsvarande liten citrusfrukt.

No comments: