14 August 2011

Trantarell

Kameran kom med, men minneskortet var hemma i datorn. Pöh. Jag tänkte inte ta djurfoton nej, jag tänkte faktiskt visa den nymålade nyremppade verandan på stugan. Nåja, kanske kanske nästa veckoslut.

Den lilla missen kompenserades väl av att vi tog en liten svamp-promenad på holmen i morse. Inte blev det mer än en handfull kantareller och en handfull svart trumpetsvamp, men aj attans vad gott det var med varm kantarellsmörgås nu på kvällen!
Skulle jag få välja en enda maträtt jag skulle äta resten av livet så skulle det vara just den.
Mammas orginalrecept. Lättfrästa kantareller i lite smör, lättgrädde på så att det blir såsigt, lite salt lite peppar. Stuvningen öser man över brödskivor och så toppar man med lite ost, riven eller i skivor. Är man riktigt flitig gratinerar man i ugnen som hastigast innan man äter, men när jag kommit till osten är jag oftast så toksugen så då struntar jag i all världens gratineringar och äter direkt!

Det finns de som tycker om att blanda kantareller med lök, eller knapersteka dem istället, men det är ju nästan som att förstöra den godaste smaken i världen...


2 comments:

Kamomilla said...

Såg just ett resept i Husis (tror jag det var) på ett kantarellsmör som lät så himmelskt...

Höperöt said...

Kantarellsmör? Okej, jag är beredd att testa!