08 March 2011

Internassjonella kvinnodagen

Hur kvinnodagen borde firas:

Sambon kliver upp före mig på morognen och säger "vila lite till du medan jag går och gör gröt till krabaten och plockar fram frukosten".
Jag ligger och drar mig och kommer upp till dukat bord där en glad krabat och en pigg sambo sitter och skrattar och jag får läsa tidningen först. Sedan säger sambon "Äh, jag kan köra krabaten till dagis när jag ändå ska iväg på jobb nu" och så klär dom på sig och far iväg.
Jag själv tar en låååång dusch i lugn och ro och kliver på vågen som visar två kilo mindre och så smörjer jag in mig med en massa gott doftande krämer efteråt och tar på mig splitternya snygga kläder. Sambon har lämnat kaffekokaren på och köpt hem lite godis så att jag ska få nåt gott på förmiddagen. Jag söker ett jobb som jag förstås får direkt och på eftermiddagen när sambon (såklart) hämtat krabaten kommer han hem med färdig middag och tulpanbukett.


Hur kvinnodagen egentligen firas:

Jag blir väckt av krabaten 05:45 för att han tycker att när det är kvinnodag ska mamma få fira läääänge. Jag kliver upp, kokar gröt och plockar fram frukost och får sedan äta frukost med ena handen och sitta med krabaten i famnen då han hunnit bli aptrött igen innan maten och bara är ledsen. Sambon läser tidningen först.
Jag tvättar, klär på och får plötsligt panik när jag kommer ihåg att de hade nåt specialevenemang med dagmamman och han skulle vara där tidigare idag. Jag får snabbt på oss kläderna och traskar småsvettig iväg med honom i barnvagnen.
När jag kommer hem går jag och tar en lagom lång dusch, smörjer in mig i en kräm som inte doftar något alls och tar på mig de gamla vanliga kläderna. Vågen visar varken plus eller minus.
Sedan sätter jag mig framför datorn för att att söka jobb och äter tre chokon vilket bara ger mig dåligt samvete.
I eftermiddag går jag efter krabaten igen och går själv via butiken och köper en tulpanbukett.


En helt vanlig dag med tulpaner på bordet. Nåja, det är ju inte så dumt det heller!

1 comment:

RockMom said...

Ibland är de där vardagliga vanliga dagarna de allra bästa :)