11 January 2011

Lämna ifrån sig...

Igår var vi första gången och provade på familjedagvården ett par timmar. Det kunde inte ha gått bättre! Nog för att jag satt i närheten hela tiden och någon enstaka gång kom han och höll i mitt ben för säkerhets skull, men annars verkade han må toppen.

Idag gick det lika bra, vi gick ut en tur på förmiddagen och gungade i dagmammans gunga, men när vi kom hem igen till lunch efter ett par timmars lekande så var krabatens små händer iskalla. Uj, dåligt mammasamvete, han som knappt hunnit bli frisk, måste köpa varmare vantar åt honom bums! De han har nu fungerar bra när man sitter i bilen och åker vagn, men är nog inget att hänga i julgranen när det kommer till att krypa i snön.
Tänka sig, en sån bra orsak att sticka mera!

Hursomhelst, om allt går lika bra ska vi testa i slutet av veckan vad han säger om mamma går bort en stund. Mamma säger inget, mamma bara snyftar och tycker att han är så liiiiten ännu...

Det är han alltså även enligt råddgivningen då vi var på ettårskoll igår. Sköterskan ska ha in honom på en extra viktkoll om några månader igen. Nåja, hon visste ju om att han just varit sjuk och inte slängt i sig såna mängder och jag fick igen berätta hur mycket han äter när i dygnet. Suck! Hur många soctanter skulle vi månne ha pinglades på dörren om jag nonchalant skulle ha sagt: " Ja vi kör alltså på denhär anorexi-dieten, för vi tänkte liksom att han skulle bli supermodell när han blir stor. Det gäller bara att inte lyssna på hans hungervrål så går det bra! "?

4 comments:

RockMom said...

Man ska följa sina instinkter å inte lyssna för mycket på rådgivningstanterna. Min äldsta var SÅ tjock då han var under året..och jag fick strikta order om att inte proppa i honom så mycket mat..men vad gör man då ungen älskar att äta??
Dessutom så vet du ju vilken SMAL typ han e idag, nästan 19 år gammal (han blev smalare direkt efter att han hade börjat röra sig mer),så det jämnar nog ut sig-
Huvudsaken e ju att de mår bra!

Nickby rapporterar said...

Den lille hos oss är också en lättviktare, vi har gått på extrakontroller allt efter att han blev ett år. Just före jul lyckades den lille med att gå ner i vikt och det är ju inte så populärt. Men, vår rådistant är fin, hon sade att jag kan skippa de trista reglerna om att inte ge honom snacks mellan målen, så, vi lägger i honom allt han äter - när som helst och nästan vad som helst. Och håller med föregående talare, så länge man ser på barnet att det mår bra, så är allt lugnt.
Micaela

Höperöt said...

Grejjen är den att han äter, massor, men har så snabb ämnesomsättning och snabb mage att inget riktigt "fastnar" på honom. Eller åtminstone vad det något sådant de gissade när jag berättade hur mycket han äter och att utan magbakterier (rela droppar) kan han lätt göra nummer två upp till fem gånger om dagen. Rekommendationen var mera fett i maten bara, grädde, smör och olja! (Jag är lite avundsjuk på den dieten jo...)

Så jag bara fortsätter att mata och mata och så ser vi om något fastnar, förr eller senare. Om inte förr så när han blir 40 och får ölmage!

Anonymous said...

Så länge ungen är glad och nöjd och försöker upptäcka världen så kan du glatt strunta i tanterna. Som du sa, det fixar sig tills han blir 40! =)

sarai

(min dator diggade nog bilden, men inte att kommentera!)