23 August 2012

Utnyttja lunchen!

Eh, okej, det visade sig att jag typ är ledig fram till slutet av oktober om jag så vill.
Hade personligt samtal med utbildningen idag, det ingår så här i början. Tydligen litade de stenhårt på att jag kan all studieteknik som behövs, att jag har datakunskapen till godo och att jag kan det mesta av den lilla engelska och finska vi ska läsa. Nåja, jo. Efter att ha fått reda på VAD det är för studieteknik (tankekartor) och datateknik (Office för nybörjare) vi ska hålla på med nu, så håller jag med. Business english ska jag i alla fall gå och kika på, för även fast engelskan inte är alltför knagglig så är ordförrådet på ekonomifronten ganska skralt.

Fast om jag vill får jag utnyttja rätten till gratis lunch de dagar vi har närstudiedagar i alla fall!
Under barndomen och studietiden insåg jag inte dethär, men:
Lyx av bästa kvalitet är nog att få vardagsmaten planerad, inköpt, lagad och serverad!
Det jobbiga är liksom inte att laga mat, speciellt inte inför kalas och så och att testa på nya recept emellanåt, men dendär vardagen, då man står i butiken på måndag kväll och är tom i huvudet och vet att man ska peta nåt näringsrikt och nyttigt och blaha i sig själv och barnen resten av veckan, uh.

På tal om mat, så får alla inte-slänga-mat-människor ge mig en valfri reprimand.
Frysdörren hade blivit på glänt förra veckan i några dagars tid. Idag stod avfrostning på agendan och samtidigt åkte en suspekt laxfilé, en länkkorv och ett par sejfilébitar i roskisen. Grönsakerna och glassen får så lov att vara ätliga ännu har jag bestämt.

1 comment:

Anonymous said...

Studietekniken har du säkert innött så den blir säkert inget problem.
Matlagning, ja. Det var så intressant när jag var yngre man jag har liksom tappat orken nu på äldre dagar. Och veckosluten och den lite festligare maten är nästan värst, konstigt nog. Inga idéer kommer flygande nuförtiden, eller väldigt sällan. Fast nu blir det kanske råbiff fredag eller lördag kväll, om jag hittar en bra köttbit. Färdigmalet bryr jag mej inte om. Kanske det rentav blir Yakhoe, koreansk råbiff, mmm.
Maj