22 November 2011

Hälsningar från skurhinken

Städandet fortsätter.

Har bara ett par små smutsiga fönsterrutor kvar nu och så har jag just testan en såndär "magisk" svamp som ska ta bort fläckar utan tvättmedel.
Betyg - ett slagkraftigt: Tja...
Jag fick bort jobbiga blyertskonstverk från knähöjd på diverse dörrar och väggar och den verkade fungera fenomenalt på kakel!
Och så kommer ett men. Men efter att ha gått igenom fläckiga ställen, dörrkarmar, dörrar, vessan och sånt här i huset, så var en svamp totalförstörd och slutanvänd. Så köp den inte om du vill göra en miljögärning, då går det lika bra med en trasa som går att tvätta i 60 grader och lite eko-diskmedel och använda flera flera gånger.
Imorgon ska golven dammsugas och moppas!

Har nån förresten bra husmorstips mot kalkfläckarna i duschen (kakelvägg) annat än mirakelsvamp?

Och visst brukar jag städa inför jul, men sällan såhär ivrigt, men sini, jag har gett mig själv lockbetet: Inte ett julpynt i huset förrän här är städat!
Det fungerar, kan vi ju konstatera!

3 comments:

Anonymous said...

1.Enligt marthornas bibel "smartha tips" så skall man sätta några droppar ätikka i tvättvattnent för att få blanka kakel.

2.Som DI kan jag uttala mig i att kalkdepositioner löses upp i syra och att ätticka är syrligt!

3.Skölj efteråt så att du inte frätar kaklen...

/Sys

Anonymous said...

Citronsyra torde tjäna lika som ättikan, men luktar trevligare. Kan köpas i pulverform på apoteket. Jag brukar kalka ur tvättmaskinen med det. =)
Lotta

Höperöt said...

Ville just minnas något om syra jo, efter att jag stått och skrubbat ett badkar med citronhalvor i några evigheter när jag hjälpt en kompis att flytta in.

Citronsyra låter som om det skulle lukta mindre än ättika, å andra sidan så har jag ättika hemma just nu, medan det är lite skralt på citronsyrasidan. Få se om jag kommer mig till nån butik idag (dagmamman sjuk, krabaten hemma, städningen går på halvfart)