05 October 2011

Sticker det i din näsa?

Idag är jag ensam på jobbet sånär som på vår laborant, assistent och några studerande. Resten drog på seminarium till Nådendal och är inte tillbaka förrän på måndag. Proffan på avdelningen, som jag helt ärligt misstänker att har något emot mig, tyckte inte att det var värt att bjuda med mig (Jo jag frågade! Jo många andra har frågat om jag är på väg!), så jag kan lika gärna jobba undan snabbt och sedan ta ledig eftermiddag istället!

Men nåja, det jag egentligen är nyfiken på är dethär med tvättmedel och dofter.
Jag kommer alltså från en familj som använt oparfymerade eller lättparfymerade, allergivänliga, miljövänliga tvättmedel så länge min näsa minns. Sedan har jag vänner som sagt att de inte skulle kunna leva utan sitt ditt-eller-datt sköljmedel och det skulle bli galet om de bytte märke så att kläderna doftade fel, så jag antar att det är en vanesak.

Jag skulle hur som helst vilja veta: Använder du/skulle du använda samma parfymerade tvättmedel till din nyfödda bebis?
Frågan dök upp i mitt huvud när jag shoppade loppiskläder förra helgen, konstaterade att jag började nysa om jag kom för nära dem och slängde dem i tvättmaskinen (jag tvättar iofs alltid loppiskläder för säkerhets skull), med följden att all tvätt i hela maskinen doftade av samma parfym. Svagare, men ändå. Är du som använder starkt parfymerade tvättmedel/sköljmedel medveten om vilka mängder parfym det är fråga om? Använder du det ändå till bebistvätt?
Jag säger inte att det är rätt eller fel, men jag undrar om du nånsin funderar på det?

Sånt idag. Hälsar hon som inte alls använder sköljmedel och bara oparfymerad hudkräm och ansiktskräm också...

3 comments:

Anonymous said...

Jag kan själv inte tåla starka dofter på tvättmedel, parfymer, deodorant, whatever. Och jag skulle aldrig använda parfymerade tvättmedel för babybyke! Kommer inte ihåg vad jag använde när barnen var små, det är så länge sen. Men inte nånting starkt parfymerat i alla fall.
Maj

Eva said...

Då de är riktigt små har jag använt utan parfym, men sen då de blivit äldre har det varit parfym i. Dels för att då de blivit äldre har jag tvättat det tillsammans med våra egna kläder. Och jo, man kunde absolut strunta i parfymvarianten - men då man torkar kläderna i källaren så känns det som att de doftar källare annars... Sköljmedel däremot använder jag inte. För det sköljs ju inte bort är min tanke...

Höperöt said...

Att gå runt och lukta källare är kanske inte detdär mest önskvärda heller nej :)

Jag tänker på lite samma sätt gällande sköljmedlet. Det är säkert mjukgörande och gosigt, men det innbär ju också att något finns kvar där i kläderna och gosar till dem medan man använder dem.